Vyberte stránku

Co je to Google Ads?

Co je to Google Ads?

Google Ads (kdysi Google Adwords) je reklamní systém společnosti Google. Jedná se o světově nejrozšířenější platfomu určenou pro tvorbu a správu PPC reklamy.

Služba Google Ads umožňuje firmám zobrazovat své reklamy uživatelům internetu s potencionálním zájmem o jejich produkty nebo služby a to i s minimálním rozpočtem. Potencionální zákazníky lze definovat pomocí klíčových slov, geografického cílení, demografického cílení, jejich zájmů atd.

Historie Google Ads

Google Adwords, jak se služba od jejího vzniku nazývala, byla představena v říjnu 2000. Byly to teprve 2 roky po vzniku vyhledávače Google. Nejprve se platilo za zobrazení reklamy, ale v roce 2002 vznikla platba za kliknutí (PPC, pay-per-click).

V roce 2016 se Google rozhodl ke kompletnímu redesignu online prostředí, který byl dosud v podstatě zachován od vzniku platformy.

A později v roce 2018 se z Google Adwords stal Google Ads.

Typy kampaní v Google Ads

Google Ads odstartovalo pouze s kampaněmi ve vyhledávání. Později se k nim přidaly i další typy kampaní.

Ani tento obrázek nepředstavuje všechny dostupné typy kampaní v Google Ads

V současné době tento PPC systém nabízí následující typy kampaní:

Kampaně ve vyhledávání

Jedná se o nejčastější typ kampaně, tzv. reklama na googlu, kdy se reklamy zobrazují ve vyhledávači Google v textové formě. Reklama je výsledkem vyhledávání na dotaz uživatele a zobrazuje se na prvních 4 pozicích nebo dole pod organickými výsledky.

Reklamy ve vyhledávací síti mohou být doplněny o tzv. rozšíření reklam, která zobrazí dodatečné informace a udělá reklamu větší a lákavější.

U první reklamy se zobrazuje rozšíření o volání (telefon) a rozšíření o podstránky (odkazy)

Kampaně v obsahové síti

Reklamy inzerenta se zobrazují po internetu na webech třetích stran, které jsou součástí sítě Google. Například se vaše reklamy mohou zobrazit na: idnes.cz, extra.cz, nova.cz, toprecepty.cz, csfd.cz, bazos.cz a mnoha dalších. Google uvádí, že pomocí jeho obsahové sítě lze oslovit až 90 % internetu.

Reklamy mohou mít textovou formu, ale častěji se může jednat o bannery, responzivní reklamy, nativní reklamy nebo o video.

Do obsahové sítě se řadí také kampaně v Gmailu, které se zobrazují v rámci emailového klienta Gmail.

Dále zde patří také remarketing. Jedná se o zobrazení reklamy uživatelům, kteří přišli s firmou do kontaktu, ale nenakoupili. Reklama tedy funguje jako připomenutí a často také zobrazuje produkty, které uživatel na webu viděl, díky tomu mívá velmi dobré výsledky. Této strategii se říká dynamický remarketing.

Shopping kampaně

Reklamy Shopping kampaní se rovněž zobrazují ve vyhledávání, podobně jako kampaně ve vyhledávání, ale prezentují konkrétní produkt. Ve výsledcích vyhledávání zobrazí nejen jeho název s fotografií, ale také cenu a jméno inzerenta.

V zahraničí existují také tzv. Showcase Shopping Ads, které slouží pro zobrazení nabídky produktů na obecné vyhledávací dotazy (např. červené boty). V České republice ani na Slovensku tento formát zatím není dostupný.

Videokampaně na Youtube

Máte-li k dispozici vlastní videa, můžete využít také inzerce na YouTube, který je druhým největším vyhledávačem na světě hned po Google.

K dispozici je velké množství formátů video reklamy, například přeskočitelná reklama, 6 sekundové nepřeskočitelné bumpery, formáty pro eshopy, které u videa zároveň zobrazují i produkty z eshopu atd.

Výhodou přeskočitelných reklam, které musí být delší než 30 sekund je, že platíte pouze, když uživatel provede interakci s videem nebo se dívá déle než 30 sekund. Pokud ani k jednomu nedojde, zobrazení videa je zdarma.

Discovery kampaně

Tento typ kampaní byl globálně spuštěn teprve v roce 2020. Je podobná kampaním v obsahové síti, ale zobrazuje se pouze na Gmail, YouTube a v Discovery feedu a má také vlastní formát reklamy (reklama Discovery).

Kampaně pro mobilní aplikace

Máte-li vlastní mobilní aplikaci, můžete ji podpořit reklamou. Cílem takové kampaně může být zvýšení počtu stažení aplikace nebo zvýšení interakcí uživatelů s aplikací.

Tyto kampaně zobrazují vaši reklamu ve vyhledávání, v obsahové síti, v Gmailu, Google Play na YouTube.

Místní kampaně

Místní kampaně jsou určeny pro zvýšení návštěvnosti obchodů a fyzických provozoven. Jejich reklamy se zobrazují ve vyhledávání, Google Mapách, na Google My Business profilu, v obsahové síti i YouTube.

Místní kampaně umožňují používat také pin v Mapách s logem firmy.

Hotel Ads

Tento typ kampaní je určen pro hotely. Jedná se o placené výsledky ve vyhledávání na dotazy týkající se ubytování. Cílem je získat rezervace a zvýšit obsazenost hotelu.

Smart kampaně

Smart kampaně byly vytvořeny již v roce 2011 a jedná se o typ kampaně, která je určená pro inzerenty, kteří se nechtějí zabývat nastavováním kampaní a chtějí vše nechat na Googlu. Nenabízí téměř žádnou kontrolu nad běžícími kampaněmi, a z tohoto důvodu se jim PPC specialisté vyhýbají.

Jak funguje Google Ads?

Pojďme si vysvětlit, jak funguje aukce u nejčastější formy PPC reklamy a to u reklamy ve vyhledávání. Na jaké pozici se vaše reklama zobrazí?

Pokud vyhledávaný dotaz odpovídá klíčovému slovu v kampani a jsou splněny další podmínky (geografické umístění, den v týdnu atd.), reklama vstoupí do aukce.

Aukce určí:

  • zda reklamu vůbec zobrazí,
  • na jaké pozici bude reklama zobrazena,
  • kolik bude stát proklik.

Co je to Ad Rank?

V minulosti byly pozice reklam stanovovány jen na základě nabízené ceny za klik. Později Google vytvořil tzv. Ad Rank, ve kterém zohledňuje také kvalitu reklamy.

Vzorec pro Ad Rank je tajný, ale je veřejně známé, že v něm hraje roli nabízená maximální cena za proklik a skóre kvality. Zároveň Ad Rank také pozitivně ovlivňují rozšíření reklam, proto je vždy doporučováno relevantní rozšíření do kampaně přidat.

Co je skóre kvality?

Skóre kvality hodnotí kvalitu reklamy na škále 1-10, kdy 1 je nejhorší a 10 nejlepší. Skládá se ze 3 faktorů:

Tyto faktory mohou být vyhodnoceny jako podprůměrné, průměrné nebo nadprůměrné. Správci PPC reklamy tak ví na jaký faktor se zaměřit.

Hodnocení jednotlivých faktorů vč. skóre kvality si můžete zobrazit v Google Ads na úrovni klíčových slov zobrazením příslušných sloupců.

Jak je stanovena cena za proklik?

Jakmile aukce určí pozici reklam, stanoví i cenu za proklik vydělením Ad Ranku inzerenta o pozici níže vaším skórem kvality a cena za klik bude 0,01 Kč více než u inzerenta o pozici níže.

Za kliknutí platíte jen tolik, abyste přeskočili inzerenta bezprostředně za vámi. Z tohoto důvodu se často za klik platí méně než je nabízená maximální cena za proklik.

Skvěle stanovení ceny popisuje Wordstream na následujícím obrázku:

Může se tedy stát, že i když vaše konkurence nabízí více peněz za proklik, díky vyššímu skóre kvality se vaše reklama zobrazí na vyšší pozici a kliknutí vás bude stát méně. Optimalizace skóre kvality by tak měla být nedílnou součástí správy PPC kampaní.

Výhody Google Ads

  • obrovské množství uživatelů používající vyhledávač Google, YouTube a další Google služby a jeho partnery
  • možnost nastavení pokročilých strategií, nabízí moderní funkce a formáty reklam
  • přesné cílení na potencionální klienty (pomocí klíčových slov, regionální cílení, geografické cílení, zájmy, …)
  • výše rozpočtu investovaného do Google Ads závisí na vás
  • výsledky jsou vidět ihned po spuštění kampaně
  • je flexibilní – okamžité reakce na změny (promo dočasných slev a akcí)
  • zvyšuje povědomí o značce
  • měřitelné výsledky

Nevýhody Google Ads

  • velká konkurence – ceny za proklik mohou být velmi vysoké u některých oborů (např. půjčky, pojištění)
  • Google Ads se neustále vyvíjí, PPC novinky se objevují každý týden
  • vytvoření kampaně je v podstatě jednoduché, náročné ale je zvolit strategie, které budou pro daný projekt fungovat, a spravovat kampaně tak, aby byly rentabilní
  • pro efektivní správu PPC kampaní je vhodná znalost i dalších nástrojů jako Google Merchant, Google Analytics, Mergado, PPC Bee atd.

Jak začít?

Pro vytvoření Google Ads účtu přejděte na oficiální stránku Google Ads a založte si účet. Při tvorbě účtu si nezapomeňte správně zvolit měnu (obvykle podle sídla vaší firmy – koruny pro ČR a eura po Slovensko) a časové pásmo.

Dobré je také vědět, že Google nabízí kredit zdarma pro začínající inzerenty.

Zvažte také, zda si chcete PPC kampaně spravovat sami nebo svůj Google Ads účet svěříte PPC specialistovi nebo agentuře.

V případě, že budete chtít s PPC kampaněmi v Google Ads pomoci, neváhejte mě kontaktovat.

VYTVOŘENO: 19.7.2014
AKTUALIZOVÁNO: 22.8.2020
AKTUALIZOVÁNO: 17.9.2020
AKTUALIZOVÁNO: 23.9.2020

Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Napište mi!

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *