Objevte jeden z nejsilnějších nástrojů online marketingu, kterým je PPC reklama. Jde o nástroj neustále se rozvíjející a uplatnitelný pro jakýkoliv business. Zjistěte, co to je a jak může pomoci právě vám!
Co je to PPC reklama?
PPC reklama je forma online reklamy, kdy inzerent platí za proklik na reklamu. Zkratka vychází z anglického Pay per Click (platba za proklik). Platíte tedy za každého člověka, kterého vaše reklama zaujme a kliknutím na reklamu se dostane na váš web. Tím se PPC reklama odlišuje od jiných nástrojů.
Například s reklamními letáky jsou spojeny náklady na grafický návrh, na tvorbu lákavého textu, samotný papír a následně jejich distribuce a nikoliv s náklady, které se odvíjí od opravdového zájmu těch, co letáček obdrželi. PPC reklama představuje revoluci reklamního sektoru, kdy platíte za uživatele, kteří mají zájem se o vás dozvědět více, neboť klikli na vaši dobře zacílenou reklamu.
Výhody PPC reklamy
- přesné cílení na vaše potencionální klienty (pomocí klíčových slov, regionální cílení, geografické cílení, zájmy, …)
- sami určujete výši rozpočtu na reklamy
- výsledky ihned po spuštění (a první pozice může být ihned vaše!)
- hodíte vidle do současné PPC strategie svých konkurentů
- zvyšuje povědomí o značce, neboť jste více vidět
- vaše reklama může být vidět na mnoha místech: ve vyhledávání, na webech třetích stran, na Youtube, v Gmailu, v Google Maps, v Discovery feedu atd.
- flexibilní – strategie na míru, možné promo dočasných slev a akcí, okamžité reakce na změny
- měřitelné výsledky
Ve studii firmy Bestseocompanies.com 90 % respondentů odpověděla, že PPC reklama funguje. Také 64 % z nich uvedlo, že PPC reklama přivádí výsledky rychleji než SEO.
Nevýhody PPC reklamy
- reklamní systémy se neustále vyvíjejí, PPC novinky se objevují téměř každý den
- vytvoření kampaně je v podstatě jednoduché, náročné ale je zvolit strategie, které budou pro daný projekt fungovat, a spravovat kampaně tak, aby byly rentabilní.
- pro efektivní správu PPC kampaní je vhodná znalost i dalších nástrojů jako Google Merchant, Google Analytics, Mergado, PPC Bee atd.
Cíle PPC reklamy
Krásné na PPC reklamě je to, že ji lze měřit. Cíle pro váš konkrétní business si stanovujete sami. Hlavním cílem při vedení PPC kampaní je rentabilita, tzn. abyste za reklamy nezaplatili více než kolik vám tyto reklamy přinášejí.
Konkrétní cíle vždy závisí na činnosti firmy. Co těmito cíli může být?
- zvyšování příjmu z objednávek (u eshopů),
- zvyšování počtu leadů (u lead-generating webů),
- počet zobrazení (při budování značky),
- počet instalací mobilní aplikaci,
- počet návštěv fyzické pobočky.
Jednotlivé služby reklamních systémů
Nabídka služeb reklamních systémů se liší. Zde popisuji ty nejběžnější z nich.
Reklama ve vyhledávání
Nejčastější forma PPC reklamy, kterou by neměla opomíjet žádná firma. Jedná se o zobrazení textových reklam ve vyhledávačích, když uživatel vyhledává termín spojený s vaším podnikáním.
Malé obrázky napravo u prvních dvou reklam jsou tzv. podklady reklam (kdysi rozšíření reklam), konkrétně rozšíření o obrázek. U první reklamy jsou pak vidět i rozšíření o odkazy na podstránky a u druhé reklamy rozšíření o popisky.
Nezapomeňte kromě relevantních klíčových slov pro vaše produkty a služby zařadit také klíčová slova spojená s vaší značkou, tedy tzv. brandové kampaně.
Pokud Vás potenciální zákazníci často kontaktují telefonicky (zámečník, taxi služba apod.), určitě budete chtít vyzkoušet také formát zaměřený na volání, tzv. volací reklamy. Rovněž se zobrazují ve výsledcích vyhledávání, ale při prokliku uživatelé nejdou na Váš web, ale mohou rovnou zavolat. Tento formát ale může být doplněn i o odkaz Navštívit web, ale není to primární akce, která se zde očekává.
Reklama v obsahové síti (Display, kontextová reklama)
Jedná se o zobrazení vašich reklam na webových stránkách po celém internetu a to nejčastěji v podobě grafických reklam (tzv. bannery) či kombinovaných (responzivních) reklam. Na kterých webech se vaše reklamy budou zobrazovat může být dáno pomocí klíčových slov zobrazující se na webové stránce, tématem webové stránky nebo také na základě zájmů konkrétních uživatelů, na které chcete cílit.
Novějšími reklamními formáty jsou kombinované reklamy (responzivní reklamy). Ty jsou tvořeny obrázky, logy a texty a systémy si samy tvoří jednotlivé reklamní variace podle reklamního prostoru.
Tento typ reklam se může zobrazit také v nativním formátu. To znamená, že se tváří jako součást obsahu daného webu a splývá lépe s okolním obsahem, ačkoliv je označena štítkem reklama.
Dalším reklamním formátem obsahové sítě jsou dynamické bannery, které uživatelům zobrazují inzerentem zvolené produkty s aktuální cenou.
V neposlední řadě máme k dispozici tzv. branding. který je velmi vizibilní. Tento reklamní formát obklopuje hlavní obsah webu. Při skrolování obsahu, reklama nepřestává být viditelná.
Sklik představil v lednu 2022 nový typ kampaně, tzv. Jednoduchou obsahovou kampaň. Nevýhodou této kampaně je ta, že není možné použít v podstatě žádné pokročilé cílení (lze cílit na zařízení či geograficky), na druhou stranu ale nabízí velmi nízké ceny za proklik. Tato kampaň je vhodná pro produkty a služby, které mohou být zajímavé pro většinu populace (např. oblečení, jídlo atp.).
Remarketing
Remarketing je skvělá strategie, která by měla být součástí každého PPC účtu. Pomocí speciálního kódu na vašich webových stránkách se vytvoří seznam uživatelů, kteří váš web navštívili. Následně pak na tyto konkrétní uživatele můžete zacílit reklamu, aby se na váš web vrátili a stali se zákazníkem.
Uživatele můžete lákat reklamou s dynamicky zobrazovanými produkty, které při své návštěvě vašeho eshopu zobrazil (tzv. dynamický remarketing) a nebo také standardními bannery či kombinovanou reklamou s akční nabídkou či slevou. Je možné cílit na všechny uživatele, ale mnohem efektivnější je vynechat ty, kteří dokončili objednávku, nebo se jinak chovat k těm, kteří již vložili zboží do košíku, ale objednávku nedokončili. Toto vše umí remarketing rozlišit a tento typ kampaně je obvykle velmi rentabilní.
Shopping kampaně
Shopping kampaně, nazývané také Produktové kampaně, umí Google a od roku 2015 také Sklik. Jedná se o zobrazení základních informací o vašich produktech přímo ve výsledcích vyhledávání (název, obrázek, cena). Obrázky jsou pro uživatele internetu lákavější než text a když navíc hledají váš produkt, tak mu ho prostě pomocí Shopping kampaně naservírujte!
Základem pro tento typ kampaně je kvalitní feed produktů, který by měl obsahovat co nejvíce informací k jednotivým produktům. Nezapomeňte také na používání štítků.
Videoreklamy
Máte možnost vytvořit video, které zajímavě prezentuje vaši firmu, produkt či službu? Nebo již takové máte hotové? Využijte videoreklamy, kdy se vaše video bude zobrazovat v rámci Youtube.com či v obsahové síti díky Google Ads nebo můžete využít videokampaní také v Skliku.
Google pracuje s 6sekundovými, nepřeskočitelnými a přeskočitelnými reklamami. Pokud je vašim cílem získávání konverzí, např. objednávek, zvolte tzv. Videokampaň vyzývající k akci, kde je video doplněno i o další prvky, které usnadňují realizaci konverze.
Sklik umí jen nepřeskočitelná 6sekundová videa a tzv. videospot, který může mít 7-60 vteřin a po 5 sekundách je možné jej přeskočit. Na úrovni Sklik kampaně pak dokážete určit, zda svá videa chcete zobrazovat pouze v rámci jiného video obsahu (Instream) a nebo kdekoliv po internetu v rámci různých webových stránek (Outstream).
V Google Ads je možné nakupovat videoreklamu nejen skrze aukci, ale také přes tzv. rezervaci, pomocí které je možné nakoupit prémiová umístění na YouTube jako například masthead.
Videoreklamy vč. formátu masthead je možné dělat kromě YouTube také pro Google TV.
Demand Gen kampaně
Kampaně pro generování poptávky aneb Demand Gen byly představeny v květnu 2023 na Google Marketing Live a jsou již globálně dostupné v Google Ads účtech.
Tento typ kampaně kombinuje obrázky a videa s cílem přivádět generovat poptávku.
Reklamy se zobrazují na prestižních službách patřící Googlu: YouTube vč. Shorts, v Discover feedu a v Gmailu a jedná se o alternativu ke kampaním na sociálních sítích.
V případě ecommerce je možné propojit Demand Gen s produkty v Google Merchant Center, které se pak v reklamách propagují po boku přidaných obrázků a video podkladů.
Kampaně pro mobilní aplikace
Máte vlastní mobilní aplikaci? Podpořte ji reklamou. Reklamy mohou být zaměřeny na stažení aplikace nebo na interakci v aplikaci.
Kampaně na aplikace zobrazují reklamy ve vyhledávání na Googlu, v Google Play, na YouTube, v obsahové síti a v Gmailu. Reklamy v jednotlivých umístěních pak můžou vypadat jako na následujícím obrázku.
Lokální kampaně
Lokální kampaně (=Místní kampaně) v Google Ads jsou určené pro fyzické pobočky a jejich cílem je podpořit návštěvnost fyzického místa. Může se jednat o jakékoliv fyzické místo, které může zákazník navštívit a to např. restaurace, obchody, kanceláře atd.
Původní lokální kampaň byla v srpnu 2022 nahrazena kampaní Maximální výkon (Performance Max).
Reklamy se zobrazují napříč následujícími platformami Googlu: vyhledávání, Google Mapy, Google My Business profil, obsahová síť a Youtube.
Díky tomuto typu kampaně je možné se odlišit pinem s vlastním logem v Google Mapách (stejně jako Kaufland či Datart na obrázku níže).
Performance Max
Tento typ kampaně byl do účtů přidán v roce 2021 a říká se mu Maximální výkon nebo anglicky Performance Max. Úkolem tohoto typu kampaně je pokrýt jednou jedinou kampaní veškerý inventář Googlu, který jsme dosud řešili individuálními kampaněmi.
Tento nový typ kampaně slouží jako náhrada za:
- Lokální kampaně,
- Smart shopping kampaně
- Kampaň pro hotely (Hotel Ads)
- Kampaň pro propagaci vozidel (Vehicle Ads)
- A plánuje se, že také nahradí také Display kampaně a DSA kampaně.
Performance Max for travel goals (Hotel Ads)
Provozujete hotel? To vás budou zajímat kampaně zaměřené na podporu pro hotelů, tzv. Maximálně výkonné kampaně pro cíle v oblasti cestování (= Performance Max for travel goals), které jsou nástupcem tzv. Hotel Ads.
Jedná se o placené reklamy, které se zobrazují napříč několika sítěmi Googlu, kde se nejčastěji uživatelé se zájmem cestovat nacházejí. Jedná se o Hotel Ads, Gmail, vyhledávání, YouTube, Discover, obsahovou síť či Mapy.
Pro spuštění Hotel Ads je potřeba vytvořit zdroj hotelů v Google Ads a nebo ho připojit přes partnera třetích stran, který toto podporuje.
Reklamy této kampaně se pak zobrazují v různých situacích napříč zákazníkovou cestou při vyhledávání ubytování v různých formách:
PPC reklamní systémy
A kde se tedy prakticky mohou vaše reklamy zobrazovat a jak takové reklamy vypadají? Dnes již existuje celá řada online služeb podporující PPC reklamy. Jejich výběr vždy závisí na tom, kde se nejčastěji vyskytuje vaše cílová skupina. Zde vám krátce představím ty základní PPC systémy.
Sklik
Jedná se o český PPC reklamní systém společnosti Seznam, která provozuje i český vyhledávač Seznam.cz. Reklamy v kampaních tohoto systému se budou zobrazovat právě se vyhledávači Seznam.cz a spolupracujících webech (Firmy.cz, Zboží.cz, Novinky.cz atd.). V rámci Skliku lze použít:
- reklamy ve vyhledávání (viz obrázek)
- reklamy v obsahové síti
- jednoduché obsahové kampaně
- remarketing
- produktové kampaně
- videokampaně
Tímto PPC systémem se zabývám a jsem Sklik partnerem. Máte-li zájem o inzerci v Skliku, kontaktujte mě.
Google Ads (předtím Google AdWords)
Google Ads je nejpropracovanějším a nejrychleji vyvíjejícím se PPC systémem. V roce 2018 změnil svůj název z Google AdWords na nový název Google Ads. Vývoj zastřešuje společnost Google a jedná se o způsob, jak zobrazit své reklamy v rámci vyhledávače Google a jeho partnerů (např. Youtube.com, Google Maps, Google Play a spousta dalších webů). Tento systém umí:
- reklamy ve vyhledávání
- reklamy v obsahové síti
- remarketing
- shopping kampaně
- videokampaně
- kampaně pro mobilní aplikace
Na Google Ads se specializuji a jsem Google Partner. Chcete-li inzerovat v této reklamní síti, ozvěte se.
Microsoft Advertising (Bing Ads)
V roce 2019 se Microsoft rozhodl změnit název svého reklamního systému a z Bing Ads se tak stalo Microsoft Advertising a jedná se o druhý největší vyhledávač na světě.
Tento reklamní systém se čím dál více rozšiřuje také v České republice a na Slovensku. Výhodou je menší konkurence a tedy i nižší ceny za proklik.
Typy kampaní jsou velmi podobné Google Ads. Nabízí reklamy ve vyhledávání, kontextovou reklamu a Shopping kampaně. Novinkou jsou Performance Max kampaně.
Další reklamní platformy
Meta Ads
Reklamy na Facebooku a Instagramu jsou rovněž velmi populární v ČR a jsou spravovány z jednotného Meta Ads. Ke sjednocení došlo poté, co Facebook v roce 2012 Instagram koupil. Na rozdíl od předchozích dvou systémů se zde necílí pomocí klíčových slov, ale např. na základě pohlaví, zájmů apod. Výhodou tohoto systému je, že pro cílení využívá rozsáhlých uživatelských dat, které vlastní. Meta Ads umí také pracovat s remarketingem, dále lze promovat jednotlivé příspěvky, akce, získávat sledující, ale také můžete promovat obsah mimo Facebook/Instagram např. svůj web.
LinkedIn Ads
LinkedIn je profesní sociální sítí vlastněná Microsoftem, ve které je rovněž možné mít reklamu. Hodí se zejména pro B2B sektor. Cílit můžete podle věku, pohlaví, geografické polohy, funkce, názvu společnosti, velikosti společnosti, členství ve skupinách apod. Nevýhodou inzerce na LinkedIn mohou být pro některé inzerenty následující požadavky:
- minimální denní rozpočet 10 USD,
- minimální celkový rozpočet kampaně 100 USD,
- minimální cena za proklik na 2 USD.
X Ads (Twitter Ads)
Pohybuje-li se vaše cílová skupina na X (kdysi Twitter), můžete využít také X Ads. X vám dovolí propagovat váš vlastní X účet nebo konkrétní tweety. U tohoto PPC systému se neplatí za proklik (PPC), ale za jakoukoliv aktivitu uživatele s vámi promovaným tweetem (proklik na odkaz v tweetu, retweet, odpověď na tweet, sledování vašeho účtu atd.). Tento způsob platby se nazývá PPE (Pay per Engagement).
Tik Tok Ads
Tik Tok se stal v roce 2018 jednou z nejstahovanějších aplikací vůbec a má i svou vlastní reklamní platformu. Na této sociální síti jsou aktivní zejména děti a mladiství (13-24 let), avšak věkové skupiny se neustále rozšiřují. Uživatelé na této síti konzumují obsah skrze krátká videa a otevřela tak nové cesty pro digitální reklamu. Má více než 1 bilion aktivních uživatelů na světě.
Jsou to všechny PPC systémy?
Tímto výčet možných reklamních systémů nekončí. Neustále se vyvíjí a spouští nové a nové služby, které nabízí placenou reklamu. Dalšími hráči jsou například Pinterest, Spotify či Amazon.
Nevíte jak začít?
Vždy je dobré se obrátit na zkušeného odborníka. Vytvořit reklamní kampaň je jednoduchá záležitost, ale aby její účinnost byla maximální a rentabilní, už není žádná hračka.
Slyšela jsem spoustu názorů typu: “PPC jsme zkoušeli, ale nefunguje.” To je omyl. PPC funguje, jen je třeba vědět, jak kampaně vytvořit a optimalizovat přímo na míru vašeho podnikání.
Chcete-li s PPC reklamou začít nebo ji dát druhou šanci, kontaktujte mě. Ukážu vám, že PPC funguje a že společně dosáhneme vašich cílů!
Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!
Díky za článek
Děkuji. Snažím se ho průběžně aktualizovat.