Používání podkladů reklam by nemělo být v PPC kampaních opomíjeno. Proč? Jaké typy podkladů máme v PPC platformách k dispozici? Pojďme se na to podívat.
Co jsou rozšíření reklam?
Rozšíření reklam jsou nabízena v Google Ads i Sklik a obohacují reklamu o další obsah jako např. adresu, telefonní číslo, slevovou akci atd.
V Google Ads byla rozšíření reklam v září 2022 přejmenována na podklady. V Skliku jsou i nadále označovány jako rozšíření.
Použitím rozšíření děláme reklamu viditelnější a atraktivnější. Google uvádí, že dokážou výrazně zvýšit míru prokliku reklamy.
Důležitost rozšíření vypovídá také o tom, že je Google zahrnul také do výpočtu tzv. Ad Ranku. Ten rozhoduje o tom, na jaké pozici se reklama zobrazí v porovnání s konkurencí.
Kolik rozšíření stojí?
Za použití rozšíření reklamy není žádný příplatek. Za proklik na reklamu zaplatíte stejně, ať už rozšíření použijete nebo nikoliv.
Typy rozšíření reklam
Oba PPC systémy, Google Ads a Sklik, nabízí rozšíření reklam, ovšem jejich nabídka v Google Ads je rozmanitější.
K dispozici máme 2 typy rozšíření:
- manuální rozšíření – je třeba je manuálně vytvořit
- automatická rozšíření – vytváří se automaticky při splnění určitých podmínek, existují pouze v Google Ads
V Google Ads lze manuální rozšíření lze aplikovat na úrovni účtu, kampaně či reklamní sestavy. V minulosti mělo rozšíření na nižší úrovni přednost nad rozšířením na úrovni vyšší, což od února 2022 již neplatí. Nyní se rozšíření z různých úrovní mohou zobrazovat společně.
V Skliku existují rozšíření pouze na úrovni kampaně a reklamní sestavy.
Představme si dostupné formáty rozšíření reklam v Google Ads a Sklik vč. ukázek, jak vypadají na desktopu a v mobilních zařízeních.
Manuální rozšíření reklam v Google Ads
Rozšíření o odkazy na podstránky
Toto rozšíření zobrazí dodatečné odkazy na další stránky webu, které mohou být pro uživatele v daný moment zajímavé.
URL adresy použité v tomto rozšíření musí být jedinečné, nesmí se shodovat s jinými použitými odkazy nebo s cílovou adresou reklamy.
Google dokáže zobrazit až 6 odkazů zároveň na desktopech a až 8 odkazů na mobilech. Mohou být použity také ve videokampaních či discovery kampaních, kde se s reklamou zobrazí až 4 odkazy.
Zobrazit se mohou v několika formách:
- pouze titulky rozšíření,
- titulky včetně popisu.
V případě zobrazení odkazů vč. popisků reklama zabírá dost velký prostor ve výsledcích vyhledávání a je tak velmi atraktivní. Z tohoto důvodu je doporučeno popisky odkazů vždy vyplňovat, i když jsou nepovinné.
TIP: Používáte jednostránkový web? V URL adrese využijte kotvu pro odkázání na jednotlivé sekce a Google bude považovat odkazy za unikátní.
Rozšíření o popisky
Pro zobrazení doplňujících informací o vaší společnosti, poskytovaných službách nebo nabízených produktech můžete využít rozšíření o popisky. Tato rozšíření mohou být zobrazena separátně na novém řádku, ale dnes se častěji zobrazují tak, že rovnou navazují na popis reklamy.
TIP: U některých z popisků použijte čísla, ty totiž přilákají oči uživatele a text bude čitelnější. Pár příkladů: 550+ hodin videa, 22 let zkušeností, 98 % kladných recenzí, Doprava zdarma od 1077 Kč atd.
Rozšíření o strukturované úryvky
Strukturované úryvky se zobrazují pod textovou reklamou ve formě záhlaví (např. Značky) a seznamu 3 až 10 hodnot (např. Nike, Puma, New Balance).
Aktuálně dostupná záhlaví:
- Cíle (ve smyslu geografického cíle = destinace)
- Kurzy
- Modely
- Pojištění
- Pořady
- Služby
- Studijní programy
- Styly
- Typy
- Vybavení
- Vybrané hotely
- Značky
- Známé oblasti
TIP: Využijte všechna záhlaví relevantní pro vaši firmu.
Rozšíření o volání
Toto rozšíření zobrazí u reklamy telefonní číslo inzerenta a zobrazuje se jak na desktopech, tak i v mobilech.
Na mobilech je výhodou vytočení čísla pouhým kliknutím na toto rozšíření.
Abychom mohli tato volání zohledňovat v konverzích, využívá se tzv. přesměrování hovorů. V případě, že u vaší reklamy vidíte neznámé číslo, tak se s největší pravděpodobností jedná o číslo přiřazené Googlem. Pokud ho uživatel vytočí, bude přesměrován na vaše reálné telefonní číslo a bude započítána konverze, je-li splněna podmínka délky hovoru. Tyto hovory pak můžete sledovat i v reportu volání, kde uvidíte jejich délku, čas volání, telefonní číslo a další užitečné informace.
TIP: U telefonního čísla není třeba uvádět předvolbu, tu už Google zná díky tomu, že v nastavení rozšíření zvolíte zemi.
Rozšíření o formulář pro zájemce
Získejte potencionální zákazníky přímo z reklamy bez toho, aniž by museli navštívit váš web. Uživatel zanechá své kontaktní údaje a případně odpoví i na zvolené otázky v rámci formuláře, který se zobrazí při kliknutí na toto rozšíření.
Tento typ rozšíření se zobrazuje v reklamách ve vyhledávání, v obsahové síti, discovery a videu.
Získané informace o uživatelích se v Google Ads uchovávají po dobu 30 dnů. Můžete si je stáhnout jako CSV soubor nebo je pomocí webhooku posílat do CRM systému či dále zpracovat přes Zapier, Make (kdysi Integromat) či jinou podobnou službu.
TIP: Nemáte CRM s možností vytvořit webhook? Vyzkoušejte Zapier nebo Make. Oba nástroje nabízí tarif zdarma do určitého počtu leadů (operací), takže se nebojte tyto nástroje vyzkoušet. Leady vám tak mohou chodit přímo do speciálního spreadsheetu nebo třeba do emailu.
Rozšíření o lokalitu
Toto rozšíření slouží k zobrazení adresy firmy a případně dalších údajů v reklamě. Uživatel tak na první pohled přímo ve výsledcích vyhledávání vidí, že se nacházíte nedaleko od něj. Pokud vaše firma má více poboček, Google automaticky zobrazí tu, která je k uživateli nejblíže.
Pro zobrazení tohoto rozšíření musíme Google Ads propojit se zápisem/zápisy firmy Google Moje firma (Google My Business).
Kromě vyhledávací sítě se toto rozšíření může zobrazit i v reklamách obsahové sítě a v in-stream reklamách a mikrospotech na Youtube.
Samotné rozšíření se pak v reklamách může zobrazovat v různých podobách. Může obsahovat:
- adresu,
- telefon,
- hvězdičky + počet recenzí z GMB,
- otevírací dobu,
- počet poboček blízko mě,
- mou vzdálenost od pobočky,
- odkaz na zobrazení mapy,
- odkaz na trasu a další.
TIP: Věděli jste, že i když není pobočka v GMB ověřená, přesto se může zobrazovat v reklamách?
Rozšíření o aplikaci
Provozujete-li mobilní aplikaci, můžete uživatele motivovat k jejímu stažení nebo znovuotevření, má-li ji uživatel již nainstalovanou, a to přímo v reklamě ve vyhledávání. Toto rozšíření se zobrazuje v mobilních zařízeních a v tabletech.
Rozšíření o propagaci
Máte nějakou akci nebo slevu? Právě pro ty je určeno rozšíření o propagaci. Využít můžete:
- fixní slevu,
- procentní slevu,
- slevový kód.
Rozšíření můžete zvýraznit použitím Příležitosti (Vánoce, Black Friday, Den matek, …), kterou si lze vybrat z přednastaveného seznamu. Uvést lze také datum začátku a konce akce a ty se pak rovněž zobrazí v reklamě.
TIP: Pokud nabízíte něco zdarma (doprava, konzultace, dárek k nákupu atd.), můžete využít toto rozšíření a uvést procentní slevu 100 %.
Rozšíření o cenu
Pomocí rozšíření o cenu můžete zobrazit škálu nabízených produktů/služeb vč. ceny (např. od X EUR) a odkazu, díky kterému mohou uživatelé přejít na konkrétní podstránku. Najednou se může zobrazit až 8 karet.
Bohužel toto rozšíření zatím nepodporuje CZK, ale pokud děláte reklamy s cenami v jiné měně, tak se vám může hodit.
TIP: Toto rozšíření můžete využít i pro Slovensko, ačkoliv slovenština zatím není podporovaná. Jako měnu zvolte EUR a jako jazyk angličtinu.
Rozšíření o obrázek
Od 27. 5. 2021 je rozšíření o obrázek dostupné v Google Ads globálně, pokud účet splňuje následující podmínky:
- účet musí být aktivní alespoň 90 dní (u některých účtů spouští i dříve),
- účet nemá problém s plněním zásad,
- neinzerují se produkty z citlivých kategorií (např. související se sexuálním obsahem, alkoholem či hazardem),
- existuje vyhledávací kampaň s textovými reklamami.
Použitím tohoto rozšíření se v reklamě ve vyhledávání na mobilních zařízeních i desktopech zobrazí obrázek. Zapotřebí jsou obrázky v rozměrech 1:1 a 1,91:1, které musí splňovat požadavky (nesmí obsahovat text, nelze použít koláže fotek atd.). Google doporučuje použití alespoň 3 obrázků. Jejich použití prý zvyšuje CTR o 10 %.
Tip: Následující inzerenti byli při tvorbě rozšíření o obrázek kreativní a tím se odlišují od konkurence. Jak budete kreativní vy?
Rozšíření o název firmy a logo
Ačkoliv se jedná o dva různé typy podkladů, ve výsledcích vyhledávání se zobrazují společně.
Aby bylo možné s těmito podklady pracovat, je nutné být ověřeným inzerentem v Google Ads.
K jedné kampani lze připojit jen jeden název firmy a jedno logo. Ty se pak zobrazují na mobilech i desktopech.
V případě, že logo nesplní požadavky ze strany Googlu, bude zobrazeno logo výchozí (modrá ikona s planetou).
Rozšíření o lokalitu affiliate partnera
Pomocí tohoto rozšíření můžete označit maloobchodní řetězce nebo prodejce aut, kteří prodávají vaše zboží. Zde není třeba propojení s Google My Business, ale stačí si řetězce vybrat z připraveného seznamu.
Toto rozšíření je však dostupné pouze ve vybraných zemích a Česká republika a ani Slovensko mezi ně zatím nepatří.
Rozšíření o popisky pro hotely
Toto rozšíření umožňuje přidat dva řádky volitelného textu v rámci reklamy na hotel v tzv. Hotel Ads.
Rozšíření o související videa
10. června 2021 spustil Google nové rozšíření o související videa. Toto rozšíření je dostupné pouze pro video kampaně s cílem „Zvažování produktu a značky“ a „Povědomí o značce a zásah“ nebo případně bez cíle s použitím CPV nebo tCPM.
Tento typ rozšíření se nenastavuje v rozšířeních reklam, jak by se dalo očekávat, ale v nastavení video kampaně. Lze přidat 2 až 5 videí a ty se pak zobrazí s reklamou výhradně v mobilních zařízeních.
Automatická rozšíření v Google Ads
Zde je kompletní seznam automatických rozšíření v Google Ads. Pokud nepřidáte rozšíření daného typu manuálně (kromě rozšíření o hodnocení prodejce), Google je schopen toto rozšíření vytvořit za vás. Pokud však chcete mít reklamy pod kontrolou, doporučuji manuální tvorbu rozšíření.
- Rozšíření o hodnocení prodejce
- Automatická rozšíření o volání
- Rozšíření o dynamické odkazy na podstránky
- Rozšíření o dynamicky strukturované úryvky
- Automatická rozšíření o lokalitu a rozšíření o lokalitu affiliate partnera
- Rozšíření o dynamické popisky
Rozšíření o hodnocení prodejce
Jedná se o automatické rozšíření, které zobrazí informaci o získaných recenzích. Součástí tohoto rozšíření jsou hvězdičky, které lákají pozornost. Pro získání tohoto rozšíření musí společnost získat alespoň 100 recenzí za posledních 12 měsíců s průměrných hodnocením alespoň 3,5/5 a to prostřednictvím programu Zákaznické recenze Google nebo partnerů třetích stran, se kterými Google spolupracuje. U nás je z těchto partnerů nejznámější Heureka.cz.
TIP: Se sbíráním recenzí začněte co nejdříve a nebojte se negativních recenzí. Nikdo není dokonalý.
Dynamické rozšíření o obrázek
Toto rozšíření je dostupné globálně, ale zatím pouze pro anglické reklamy. Jedná se o dynamickou variantu rozšíření o obrázek, kdy Google prochází web inzerenta a automaticky vybírá obrázky, které se pak mohou zobrazit v reklamě pro vyhledávání. Pracuje pouze s obrázky 1:1.
Rozšíření reklam v Skliku
Rozšíření o odkazy
U reklam na 1. a 2. pozici zobrazí odkazy na další stránky webu. Najednou může zobrazit až 6 odkazů. Jedná se o rozšíření o podstránky dostupné v Google Ads, akorát v Skliku se odkaz zobrazí pouze jako text bez popisku (popis odkazu v Skliku neexistuje).
Rozšíření o telefonní číslo
Uvedením telefonního čísla na úrovni kampaně ho můžete uživatelům zobrazit ve své reklamě ve vyhledávací síti. Na mobilních zařízeních se zobrazí ikona volání a pokud na ni uživatel klikne, může z reklamy ihned volat bez potřeby vyťukávání čísla.
Rozšíření o adresu
Propojením kampaně s firemním zápisem na Firmy.cz se v reklamě ve vyhledávání zobrazí adresu firmy nebo prodejny. Rozšíření můžete nastavit i tak, aby se uživateli zobrazovala buď konkrétní pobočka nebo pobočka k němu nejbližší.
Rozšíření o popisky
Slouží k zobrazení dodatečných informací o společnosti nebo nabídce služeb/produktů. Odpovídá rozšíření o popisky Google Ads. Toto rozšíření bylo globálně spuštěno do všech Sklik účtů dne 10. 5. 2021.
TIP: Sklik doporučuje mít alespoň 4 rozšíření o popisky v kampani/sestavě.
Ikona u reklamy
Ačkoliv se nejedná oficiálně o rozšíření, zkontrolujte si, zda Sklik správně indexuje ikonu vašeho webu, tzv. favicon. Ta totiž také dokáže zaujmout pozornost uživatele ve výsledcích vyhledávání a odlišit se od ostatních výsledků. V případě, že je s ikonou něco v nepořádku, zobrazuje se výchozí ikona s šedým puntíkem.
TIP: V případě problémů s ikonou si projděte požadavky na favicony v Sklik Nápovědě.
Musím používat všechna dostupná rozšíření reklam?
Není třeba využít úplně všechna rozšíření. Rozšíření o odkazy na podstránky a rozšíření o popisky jsou obecná rozšíření, která jsou vhodná pro všechny inzerenty. Ostatní rozšíření použijte, jsou-li pro vaše podnikání relevantní.
Implementace rozšíření v PPC systémech
Rozšíření v Google Ads
S rozšířeními můžete v Google Ads pracovat v online rozhraní, ale také v Google Ads Editoru, ten ale nepodporuje úplně všechny typy.
V online rozhraní najdete rozšíření v:
- manuální rozšíření: Reklamy a rozšíření => Rozšíření reklam,
- automatická rozšíření: Reklamy a rozšíření => Automatická rozšíření.
Rozšíření v Skliku
V Skliku rozšíření najdete na několika různým v místech v závislosti na typu rozšíření:
- Rozšíření o telefonní číslo a adresu: Nastavení konkrétní kampaně
- Odkazy a popisky na úrovni kampaně: při otevření kampaně uvidíte odkaz Upravit Odkazy/Popisky
- Odkazy na úrovni sestavy: rozšíření najdete v záložce Odkazy/Popisky
Máte k rozšířením dotazy nebo potřebuje poradit? Neváhejte mě kontaktovat.
Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!
Ještě bych možná dodal rozšíření o obrázek, ale je pravda, že zatím je v betě.
https://support.google.com/google-ads/answer/9566341?hl=cs
Jinak pěkně sepsáno 🙂
Díky za zpětnou vazbu! Přemýšlela jsem nad ním, ale neměla bych k tomu žádné screeny, protože jsem na něj ještě u nás nenarazila v praxi (pokud máte tip, kdo ho používá, dejte vědět). Každopádně článek určitě plánuji postupně aktualizovat, takže až bude toto rozšíření dostupné pro všechny, určitě se zde objeví.
Super článek, pěkně napsáno a vysvětleno. Děkuj Vám!:)
Prosím kde v Skliku mohu najdu rozšíření o popisek?
Moc děkuji
Při psaní článku jsem u popisků pro Sklik trochu předběhla dobu. Popisky Sklik zatím testuje s vybranými inzerenty, ale brzy budou dostupné globálně pro všechny inzerenty. Přesné datum zatím ale není známo, je třeba vyčkat.
Dobře 🙂 moc děkuji za odpověď