Vyberte stránku

PPC Novinky – Květen 2023

PPC Novinky – Květen 2023

Google Ads

Reklamy v SERP s generativním AI

Na letošním Google I/O bylo představeno nové vyhledávání, jehož výsledky využívají generativní umělou inteligenci. Tato revoluce se promítne také do placených výsledků vyhledávání, kde budou reklamy zobrazovány nativně v obsahu, ale i tak budou jako reklama označeny.

Kromě toho by se reklamy měly zobrazovat i podobně jako nyní, tedy jako první sekce a generativní AI až pod ní.

A ještě dva příklady z desktopu:

Google zmínil, že bude pozice a zapojení reklam do AI sekce testovat, takže se můžeme těšit na spoustu experimentů.

Rovněž uvedl, že nebude možné zobrazování reklam v této AI sekci vypnout, alespoň ne ze začátku.

Novinky z Google Marketing Live 2023

Kromě Google I/O se v květnu konalo oficiální představení novinek, akce zvaná Google Marketing Live. Důležitost akce potvrzuje i to, že získala vlastní kartu v Přehledu. Screen sdílel Vojtěch Audy.

Světlo světa spatřilo spoustu novinek. Na co se můžeme těšit?

Tvorba kampaní pomocí konverzační umělé inteligence

Tvorba kampaní se promění v konverzaci s AI, která vytvoří podklady a případně je také upraví na základě našich pokynů. Tato novinka by se měla začít v účtech testovat od července 2023.

AI nám nebude pomáhat jen s textovými kampaněmi, ale i s tvorbou grafických podkladů v dalších typech kampaní vč. PMAX.

2 nové video kampaně

Na Google Marketing Live byly představeny také 2 nové typy video kampaní:

Video view campaigns

Cílem je maximalizace zhlédnutí video reklamy. Google zde kombinuje následující formáty: přeskočitelné in-stream reklamy, in-feed a Shorts reklamy.

Studie ukázala, že inzerenti získali v průměru o 40 % více zhlédnutí než přeskočitelné in-stream kampaně při použití CPV.

V červnu by měla být celosvětově spuštěna beta verze tohoto typu kampaní.

Demand Gen campaigns

Tento typ video kampaně bude chtít uživatele přivést k akci. Bude používat následující formáty:

  • YouTube Shorts,
  • YouTube in-stream,
  • YouTube in-feed,
  • Discover,
  • Gmail.

Součástí demand gen kampaní bude možnost cílení na lookalike publika, tedy podobná publika založená na vlastních datech (např. seznam emailových adres) nebo uživatelích YouTube. Úroveň přesnosti lookalike publik je přednastavená a na výběr bude 2.5, 5 či 10 %.

Kromě běžného měření konverzí, budou k dispozici také data z vyhledávání či brand liftu.

Úprava reklamy dle zájmu uživatele

AI díky velkým jazykovým modelům (LMM) chápe, co uživatel hledá a nabídne mu reklamu na míru. Jednak umí upravit nadpis reklamy, aby odpovídal uživatelovu dotazu. Uživatel hledá kosmetiku na suchou a citlivou kůži, nadpis reklamy je tomu přizpůsoben a jako popis je zvolen text, který zmiňuje, že je kosmetika hydratační.

Umí upravit také rozšíření reklam viz následující příklad.

Tato beta je již k dispozici pro angličtinu. V průběhu tohoto roku dojde k rozšíření i pro další jazyky.

Product Studio

Jedná se o novou funcionalitu, která přibude v Google Merchant. A bude schopna vygenerovat na základě AI poutavé produktové fotografie, které budou použitelné nejen pro Shopping, ale také i třeba pro zobrazení na samotném eshopu. Pomůže také s vylepšením kvality fotografie.

Google Merchant Next

O Google Merchant Next již víte z novinky z ledna 2023. Google uvedl, že za poslední dva roky se počet uživatelů Merchant Centra zdvojnásobil. Z tohoto důvodu vzniklo Merchant Center Next, které má zapojení a přípravu produktového feedu zjednodušit pro malé podnikatele a postupně budou přidávat i pokročilé funkce.

Součástí jsou i vylepšené a přehlednější reporty, které nahlíží na data týkajících se online produktů, tak i produktů ve fyzických obchodech.

K dispozici je už pro některé nové účty, ale k jeho globálnímu rozšíření a tedy nahrazení současného Google Merchant Center by mělo dojít v roce 2024.

Získávání nových zákazníků s vysokou hodnotou

Tato novinka se zaměřuje na získávání nových zákazníků, kteří mají vysokou lifetime value, nebo zákazníků, kteří se značkou v poslední době neinteragovali. Pomocí umělé inteligence může Google bidovat více u zákazníků, kteří odpovídají těmto segmentům.

GA4 Audience Builder

Došlo k oficiálnímu představení audience builderu, o kterém jste si mohli přečíst v březnových novinkách.

Kontrola brandu pro volnou shodu

Tato novinka vám umožní získat větší zásah díky volné shodě, ale zároveň umí omezit vyhledávací dotazy jen na ty, které souvisí s konkrétní značkou.

Vylepšení Ads Creative Studia

Ads Creative Studio získá nové funkce, které podpoří spolupráci týmů z různých oddělení, bude moci importovat vytvořené podklady přímo do Google Ads a také pomoci s návrhy podkladů na základě trendů ve vyhledávání.

Rozšíření videokampaní zaměřených na zvažování značky nebo produktu

Google uvolnil nové formáty pro video kampaně zaměřené na zvažování značky nebo produktu. Jedná se o shorts a o in-feed video reklamy. V případě nahrání horizontálního videa, AI video upraví a zoptimalizuje do vertikální verze.

Rozšíření sekce Statistiky

Sekcí Statistiky probíhají značné změny. Ve vertikálním levém menu v online rozhraní se z položky Statistiky staly Statistiky a přehledy. Položky v rámce této sekce se ale napříč účty mění. Nově se tam mohou nacházet následující reporty:

  • Statistiky aukcí,
  • Kdy a kde se reklamy zobrazily (kdy, kde, zařízení),
  • Reporty,
  • Dashboardy,
  • Vyhledávací dotazy.

K dispozici mohou být i další reporty viz screeny níže.

Vylepšený report vyhledávacích dotazů

Do účtů se dostává nová vylepšená podoba reportu dotazů v rámci Statistiky a přehledy. Je podrobnější a rozsegmentovaný do témat do několika úrovní. Fotku sdílel Christian Lemke.

Ikony v online rozhraní

Pro lepší orientaci nám v Podkladech přibyly u jednotlivých podkladů ikony a to jak v jejich přehledu, tak i při přidání nového podkladu.

Nové ikony jsou také v editoru Responzivních reklam ve vyhledávání.

Sekce Používat automaticky

V Nastavení účtu se objevila nová sekce Používat automaticky, která zobrazuje doporučení, která jsou již nastavená v účtu pro automatickou aplikaci a nebo byla v poslední době využita a můžete zvážit, zda by i u nich nebylo vhodné aktivovat automatickou aplikaci.

Průměrná CPV má o desetinu navíc

U některých měn se průměrná CPV při zaokrouhlení zobrazovala jako 0.00, neboť hodnota byla velmi nízká. Nově Google přidal třetí desetinné místo pro tuto metriku. Novinku sdílel Thomas Eccel.

GBraid parametr pro iOS

Během května Google rozesílal inzerentům email týkající parametru GBraid. Existuje také parametr WBraid. Tyto parametry jsou důležité pro kampaně zaměřené na iOS a to v momentě, kdy máte nejen web, ale také i aplikaci. Kdy se používají?

  • GBraid: iOs uživatelé, kteří přišli z aplikace na web
  • WBraid: iOs uživatelé, kteří přišli z webu do aplikace

Více je k dispozici v oficiální nápovědě.

Produkty v 3D na desktopu

Na loňském Google Marketing Live v květnu 2022 se objevila novinka týkající se zobrazování 3D modelů produktů v Shopping výsledcích na mobilech. Reálně pak byla zachycena v březnu 2023 na mobilech. Nyní se začala objevovat i na desktopech. GIF sdílel Adriaan Dekker.

Podklady pro RSA na úrovni kampaně

Do Google Ads účtů se dostanou podklady pro RSA na úrovni kampaně. Bude možné zadat až 3 nadpisy a 2 popisy pro celou kampaň. Tyto podklady pak budou využívány napříč RSA reklamami v rámci kampaně. Bude umožněno pinování a také časové plánování na úrovni každého podkladu. Více informací včetně častých otázek je k dispozici v oficiální Google Ads nápovědě. Na novinku upozornil Adam Horák, screeny jsou převzaty od Kevina Kaneriy. Zatím se jedná o betu. Ideální pro sdělení, které se mění, např. dočasné akce a slevy.

Test layoutu v Shoppingu

Adriaan Dekker upozornil na nový test layoutu v Shopping výsledcích. Zobrazuje se jednak boční okno a při kliknutí na tlačítko Více informací se také zobrazí popup okno.

Na popupy na mobilech jsem upozorňovala v rámci lednových novinek.

Merchant rozvolňuje omezení spojená s koronavirem

V Google Merchant se od 15. června 2023 dočkáme rozvolnění politiky týkající se COVID-19. Již nebude spadat mezi citlivé události a rovněž nebude nutná certifikace, která byla dosud vyžadována.

Doporučení pro automaticky vytvářené podklady

V sekci Doporučení můžete narazit na nové doporučení týkající se automaticky vytvářených podkladů, kdy Google bude moci vylepšit responzivní reklamy o vlastní podklady, které sám vytvoří. Toto doporučení je zatím v betě.

Zobrazení dat v Report Editoru

Chcete stáhnout data z tabulky? Kromě typického stažení csv, xlsx či exportu do Google Sheets máte nyní možnost zobrazit data přímo v Report editoru v Google Ads.

Nový design propagací v Merchant Center

Adriaan Dekker upozornil na nový design přehledu propagací v Google Merchant Center.

Sociální sítě v Google Merchant Center

Emmanuel Flossie narazil na možnost přidání sociálních sítí firmy do Informací o firmě v Google Merchant Center. Tato možnost je zatím dostupná jen pro USA.

Přidání PayPal v Merchant Centru

V Nizozemí se v Google Merchant Centru ukázalo mezi doporučeními výzva k implementaci PayPalu. Je možné, že se blíží Buy on Google do Evropy? Novinku sdílel Bob Meijer. Nastavení PayPalu bylo zatím dostupné jen v USA.

Gtag pro free listings

Tony Zara objevil ve svém Google Merchant Center účtu novou možnost měření konverzí Free listings pomocí značky Google.

Nové konverzní akce firemního profilu

Pro účty používající Smart kampaně Google začal přidávat nové konverzní akce spojené s firemním profilem na Googlu. Všechny jsou nastavené jako sekundární. Screen sdílel Anthony Higman. Jedná se o:

  • Business profile – Call,
  • Business profile – Learn more,
  • Business profile – Tracked call.

Odznak pro ověřené obchody Top Quality Store

V lednu 2023 Google testoval odznak Trusted store pro ověřené obchody. Nyní jeho znění upravil na Top Quality Store. Screen sdílel Adriaan Dekker.

Nový layout reklam v Google Maps

Adriaan Dekker upozornil na test nového layoutu zobrazení lokálních reklam v Google Maps.

Nedostupné staré prostředí skriptů

U některých účtů při vytvoření nového skriptu již není možné přepnout na původní staré prostředí. Nové prostředí je jedinou možností.

Zákaz blokování reklam na YouTube

Google začal zobrazovat zprávu některým uživatelům YouTube, že je zakázáno používat ad blockery na YouTube.com. To by mělo přinést více zobrazení video reklam pro inzerenty a zároveň možná i více předplatitelů YouTube Premium, kde reklamy nejsou. Screen sdílel Sazk100.

Bonusové body v Google Partners Rewards

Plníte cíle a sbíráte body v programu Google Partners Rewards? Novinkou je možnost získat bonusové body při plnění více cílů najednou ve stejném čtvrtletí.

Sklik

Vylepšení měření díky eid

Sklik potají ve své nápovědě zveřejnil možnost používání tzv. eid, kdy se jedná o zahashovanou emailovou adresu uživatele. Jeho používání pomůže jednak s měřením konverzí, ale také s retargetingem. Již nyní je možné tuto funkci implementovat, ale očekávaný termín plného spuštění funkce ze strany Seznamu je 4. čtvrtletí 2023. Na novinku upozornil Vojtěch Audy.

Změna IP adresy robota Zboží.cz

IP adresa pro přístup k produktovému feedu pro Zboží.cz se 6. června mění. Pokud přístup k feedu blokujete, nezapomeňte IP adresu aktualizovat.

Problém s načítáním dat v rozhraní

Dne 10.5. se Sklik potýkal s problémem načítání dat v rozhraní.

Statistiky neodpovídaly skutečnosti

Sklik měl tento měsíc problém se statistikami a to konkrétně 15.-16.5.

Chystá se Seznam Marketplace

Mobilní verze Zboží.cz prošla rozsáhlou designovou proměnou. Cílem těchto úprav výrazně zrychlit a zjednodušit hledání konkrétních produktů, ale zároveň také orientaci v důležitých informacích při jejich výběru. Tato vylepšení souvisejí s plánovaným spuštěním nové nákupní platformy Seznam Marketplace.

Seznam Marketplace by mělo být místo, kde budou moci zákazníci nejen číst recenze a porovnávat zboží, ale také ho přímo nakupovat. Toto internetové tržiště by mělo být spuštěno patrně v roce 2024.

Více se dozvíte v článku na Novinky.cz. Na článek upozornil Vojtěch Audy.

Zapomněla jsem na nějakou novinku? Neváhejte ji napsat do komentářů!

Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!

2 Komentáře(ů)

  1. Denisa

    Nikde jsem se nedočetla (nebo jsem to přehlédla), zda bude možné AI fotografie používat ke komerčnímu účelu? Pokud ne, jaká licence se na ně vztahu?

    Odpovìdìt
    • Hana Kobzová

      Dobrý den, v Marketing Live uvedli, že vygenerované obrázky v Merchantu bude možné používat také na samotném na eshopu. Více info k tomu ale zatím nebylo nikde publikováno. Bude třeba vyčkat, než se tato funkce k uživatelům vůbec vypustí, což může být klidně i několik měsíců.

      Odpovìdìt

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *