Google Ads
Navyšování cen za proklik až o 10 %
Google je v USA vyšetřován u antimonopolního úřadu a v rámci výslechů Jerry Dischler, ředitel Google Ads, uvedl, že systém u některých aukcí uměle navyšuje ceny za proklik až o 10 %. Search Engine Land k tomuto napsal podrobný článek.
Merchant se naučil výdejny
Google Merchant Center se naučil kromě dopravy na adresu zákazníka také doručení do výdejen.
Ověření obchodní činnosti jako třetí část ověření inzerenta
Ověření inzerenta obvykle obsahuje dvě části a to ověření organizace a ověření osoby, která ověření vykonává. Vojtěch Audy narazil ale na třetí část ověření, která je vyžadována jen u některých inzerentů. Jedná se o ověření obchodní činnosti.
Experimenty pro Demand Gen
Demand Gen kampaně byly oznámeny na květnovém Google Marketing Live 2023 a pomalu se začínají objevovat v účtech díky otevřené beta verzi.
V září agentura CrackPPC narazila na možnost tvorby experimentů pro Demand Gen.
Tyto experimenty umožňují otestovat dvě různé kreativy nebo možnosti cílení. Metriky, které lze použít k vyhodnocení výsledků, jsou průměrná CPC, cena za konverzi, míra konverze a CTR.
Google Tag nahrazuje konfigurační tag pro GA4 v GTM
V GTM lze nalézt novou značku s názvem Značka Google (Google Tag v angličtině). Ta nahrazuje konfigurační značku pro Google Analytics 4 a umožňuje integrovat různé produkty patřící Googlu právě v této jedné značce a to včetně Google Ads.
Automaticky vytvářené podklady jako nové doporučení
V sekci Doporučení se objevila nová rada, která navrhuje povolit automatické generování podkladů pro reklamní kampaně ve vyhledávání.
Google tuto funkci popisuje následovně: „Automaticky vytvářené podklady přidávají podklady pro nadpis a popis na základě obsahu vaší vstupní stránky, domény a reklam. Google poskytne automatické nástroje pro přizpůsobení vašich aktiv na základě relevance pro vaše klíčová slova. Automaticky vytvořené podklady budou použity v kombinaci s podklady, které poskytnete, a mohou vést ke zvýšení výkonu vašich kampaní a zároveň vám ušetřit čas.“
Přepracovaná stránka pro Konverze
Sofia Akritidou upozornila na dvě změny na stránce Konverze.
- Tlačítko ozubeného kola – nachází se vedle názvu konverzní akce vede na stránku nastavení konverze dané konkrétní konverzní akce (stejná akce jako kliknutí na název konverze).
- Kebab menu – umožňuje rychleji odstranit konverzní akci nebo ji změnit na jinou cílovou skupinu konverzí.
Práce s API bez tokenu
Google zahájil registraci do pilotního programu, který umožní uživatelům používat API bez potřeby vývojářského tokenu. Jeho výhodami jsou:
- Odstranění požadavku na vývojářské tokeny
- Lepší integrace s nástroji pro správu kvót Google Cloud Console API
Segment podle formátu
Funkce spojené s video formáty se v poslední době rozšiřují v online rozhraní Google Ads. Kromě zobrazení v grafu a jako nový sloupec, Benjamin Vandenberg upozornil i na možnost segmentu a to v rámci Video kampaní a Demand Gen.
Tento segment umožňuje zobrazit metriky rozdělené podle přeskočitelných reklam in-stream, mikrospotů, reklam In-feed a Shorts.
ID účtu v emailech
Greg Kohler si všiml, že Google Ads vylepšilo svou e-mailovou komunikaci tím, že do emailů vkládá ID účtu. Tato úprava má pomocí PPCčkařům identifikovat, ke kterému účtu upozornění patří.
Povolení propagace NFT her
Google aktualizoval svou politiku týkající se kryptoměn a souvisejících produktů. Od 15. září 2023 umožňuje inzerentům propagovat reklamy na hry s NFT za předpokladu, že jejich obsah nesouvisí s hazardními hrami.
Novinky pro YouTube v televizích
Pro YouTube v televizích bylo v září oznámeno hned několik novinek spojených s reklamami.
- Zkouší nový přístup k reklamám: méně reklam, ale s delší dobou trvání => připomíná běžné reklamní přestávky v lineární televizi
- Vylepšení časovače reklam, aby divákům poskytl jasnější informaci o čase zbývajícím do konce reklamní přestávky
Na listopad se chystají další změny a to zjednodušené ovládání reklam. Více najdete v příspěvku Reneho Ritchie.
Mimochodem z výzkumu AdMeter vyplynulo, že se počet lidí sledujících obsah na YouTube na chytrých televizích zvyšuje. Obsah video platformy YouTube streamuje přes chytré televizory 3,7 milionů uživatelů měsíčně.
Nový typ reklamy na Youtube
Tiago Goncalves sdílel screen s novým formátem reklamy na aplikace, který se zobrazuje při přehrávání videa na YouTube. Reklama okupuje část obrazovky bez toho, aniž by video překrývala.
Realtime bidding pro kampaně pro aplikace
Google se od 1.10. začne spouštět realtime bidding při inzerci aplikací, který oznámil v květnu. Očekává se, že takový posun zvýší návratnost investic inzerentů, zvýší výdaje na reklamu a nabídne majitelům stránek lepší možnosti zpeněžení, což posílí vitalitu ekosystému. Více v oficiálním článku.
Plánovač výkonu pro PMAX a Demand Gen
Thomas Eccel zaznamenal, že Plánovač výkonu umí nově pracovat také s kampaněmi typu Performance Max a Discovery/Demand Gen.
Cíle videí zaměřené na povědomí a zvažování byly sloučeny
Cíle při tvorbě kampaní Zvažování produktu a značky a Povědomí o značce a zásah pro videokampaně byly sloučeny do jednoho cíle s názvem Povědomí a zájem.
Informace o přehledu viditelnosti v porovnání s konkurencí se rozšiřuje
Report v Google Merchant Center s názvem Informace o přehledu viditelnosti v porovnání s konkurencí se rozšiřuje do zemí Evropy.
Podobá se Statistikám aukce, ale týkají se všech produktů v rámci Merchanta. Můžete tak sledovat dominantní hráče a další statistiky napříč produktovými kategoriemi.
View ideas u textů v Performance Max
V Performance Max kampaních můžete narazit na novou sekci View ideas, na kterou upozornil Thomas Eccel. Kliknutím na ni se dostanete do knihovny AI vygenerovaných nadpisů vám na míru a můžete je do své kampaně jednoduše aplikovat.
Hlubší propojení Merchantu a Search Console
V Search Console najdete nové reporty týkající se Google Merchant Center a to v sekci Nákupy.
- Obdržíte oznámení, pokud se produkty přestanou vydávat.
- Upozorní na příležitosti ke zvýšení počtu kliknutí a zlepšení hodnocení produktů na Googlu.
Aby se sekce Shopping v Search Console zobrazila, je potřeba mít Search Console a Google Merchant Center propojené.
Síla reklamy pro videoreklamy
Google vytvořil za pomocí umělé inteligence něco jako sílu reklamy, kterou známe z vyhledávání, ale v tomto případě pro video reklamy. Toto vylepšení dokáže analyzovat videoreklamu a doporučit změny s cílem zlepšit její výkon.
AI zjistí, zda jsou splněny následující postupy:
- Logo značky: Objeví se logo značky nápadně během prvních pěti sekund?
- Voiceover: Má video voiceover?
- Délka videa: Dodržuje video doporučenou délku na základě vašeho marketingového cíle? (šest a 15 sekund pro uvědomění, jednu až tři minuty pro zvážení a 15 sekund pro akci)
- Poměr stran: Obsahuje reklamní sestava alespoň jednu ze všech tří orientací videa (horizontální, vertikální a čtvercová)?
Nutná verifikace pro zamítnuté účty
Od 10. října 2023 bude Google vyžadovat po inzerentech, kterým budou účty zamítnuty, verifikaci inzerenta. Nejprve bude nutné projít verifikací a až poté bude moci být účet opět aktivován po opravení problému. Jedinou výjimku z tohoto procesu mají účty s měsíční fakturací.
Tlačítko Metriky v grafu
Na stránce Souhrn se v online rozhraní začalo v grafu objevovat nové tlačítko pro výběr metrik.
Kliknutím na něj je možné modifikovat na grafu zobrazené metriky. Screenshoty sdílel Ashok Gaddam.
Google Ads má nový web
Evjatar Werker si všiml redesignu oficiálního webu pro Google Ads. Nová verze se postupně dostává do všech jazykových mutací.
Nahrání obrázků z Dropboxu
Nyní můžete nahrávat obrázky pro své reklamy přímo z Dropboxu. Tato nejnovější integrace doplňuje stávající možnosti nahrávání z počítače nebo přímo z Disku Google. Na novinku upozornil Victor Sellés.
Úprava videí ve Sdílené knihovně
Sdílená knihovna získala novou funkci a to video editor, díky kterému můžeme videa editor do potřebného trvání. K dispozici jsou přednastaveny délky 6, 10 a 15 sekund, ale lze zvolit i délku vlastní. Novinku sdílela agentura CrackPPC.
LINE pro kontaktování podpory
Akash Khandelwal upozornil na nový způsob, jak kontaktovat oficiální Google Ads podporu, a to pomocí LINE. Ačkoliv se jedná o chatovací aplikaci, odpovědi nebudou ihned, ale podpora s tím bude pracovat podobně jako s emaily.
Multiformátové video reklamy
V červenci spatřily světlo světa multiformátové reklamy ve video kampaních, tedy kdy v jedné reklamě může být více formátů (1 videoreklama s videy v různých formátech). Nově se zjistilo, že je třeba tuto funkci aktivovat v nastavení kampaně. Upozornil na to Emir Bayutmuş.
Energetická třída u produktových reklam
Je to již nějaký čas, kdy se začala informace o energetické třídě zobrazovat v Shopping reklamách. Thomas Eccel si všiml, že Google testuje nahrazení textové verze tohoto štítku pomocí obrázku.
Já jsem pro změnu narazila na zobrazení energetického štítku v dynamickém remarketingu. Tam se běžně zobrazují štítky typu Akce, Výprodej, Nové apod., ale energetický štítek jsem zaregistrovala poprvé.
Galerie rozšíření o obrázek s mixem rozměrů
Reklamy ve vyhledávání obvykle zobrazují buď čtvercové obrázky nebo obrázky na šířku. Marcel Smal si však na desktopu všiml reklamy, která kombinuje obrázkové podklady obou rozměrů v jedné galerii. Používání obou formátů v reklamách tak nabývá na důležitosti.
Přístup k účtu s datumem expirace
Thomas Eccel narazil na novou možnost udělování přístupu k Google Ads účtu. Nově si můžete zvolit datum, do kdy bude mít uživatel přístup a také mu udělit práva k odběru konkrétních notifikací, např. o zamítnutých reklamách.
Quick checkout v Google Merchant
Sekce pro novou funkci Pokladna (Quick checkout) se objevila v Google Merchant Center. Najdete ji v Informace o firmě jako novou záložku.
Díky němu se může uživatel dostat z výsledků vyhledávání přímo do košíku na webu inzerenta, kde již bude mít vložen vybraný produkt a bude už jen stačit nákup dokončit.
Pokladnu lze implementovat dvěma způsoby a to na úrovni Google Merchant viz screen níže. Pro vložení ID do url adresy se použije proměnná. Je nutné ale připravit eshop na to, aby s takovou url adresou uměl zacházet a vykonal přesně to, co se očekává – zobrazil košík s přidaným produktem.
Druhou možností je využití nového parametru checkout_link_template. Patří do něj url adresa, která automaticky vloží konkrétní produkt do košíku. Tento postup má přednost před tím na úrovni Merchant Centra.
Indikátor Omezeno strategií nabídek
Anthony Higman si všiml nového indikátoru u kampaní s názvem Omezeno strategií nabídek (Limited by bid strategy). Pokud je vaše kampaň označena tímto indikátorem, znamená to, že by mohla dosáhnout více konverzí nebo lepší hodnoty konverze při zachování podobné CPA nebo ROAS. Podívejte se na oficiální odpověď Ginny Marvin. Jedná se o doporučení, ale není nutná žádná akce.
Problémy s migrací dat související s konverzemi a publikem
Pokud jste se neodhlásili z automatické migrace z Universal Analytics na Google Analytics 4, pravděpodobně jste zaznamenali automatické aktualizace konverzí a publik v Google Ads.
Zkontrolujte změny provedené službou Google Ads v historii změn. Tyto automatické změny budou označeny jako “Systém (Migrace)” ve sloupci “Nástroj“.
Řádkování v online rozhraní
V online rozhraní se v horní nabídce objevila nová možnost Řádkování, která je aktuálně v betě. Na výběr máme ze 4 možností: velké, střední, malé a velmi malé.
Pokud už máte nové světlé rozhraní, tak je tato nabídka skrytá pod menu Vzhled a tam se pro změnu jmenuje Hustota zobrazení, ale jde o stejnou funkci.
Automaticky vytvořené podklady dostupné v 8 jazycích
Automaticky vytvořené podklady pomocí AI pro nadpisy a popisy na úrovni kampaně byly dostupné pouze pro inzerenty s kampaněmi v angličtině. Od 20. září jsou k dispozici i pro 7 dalších jazyků:
- holandština
- francouzština
- němčina
- italština
- japonština
- portugalština
- španělština
Cílem je pomocí AI vytvořit ještě více podkladů a lépe je přizpůsobit vyhledávacím dotazům.
Automatická detekce a přidávání produktů v Merchant
Kromě primárního feedu může Google nově procházet stránky eshopu a nabídne nově nalezené produkty, které nejsou feedem pokryty.
Po 30 dnech od objevení těchto produktů budou automaticky přidány do Merchant Center. Kromě toho budou tyto nově přidané produkty denně kontrolovány, aby byly zohledněny případné aktualizace, např. změna ceny.
Pokud nechcete, aby se tyto produkty přidávaly automaticky, můžete tuto funkci vypnout.
Najde-li Merchant nové produkty, pošle vám o tom emailové upozornění.
Program rychlého přehledu nákupního prostředí k dispozici ve více zemích
Program rychlého přehledu nákupního prostředí v Google Merchant Center byl dostupný pouze pro USA. V září se rozšířilo také do Kanady, Austrálie a na Nový Zéland.
Technický problém s vydáváním v Gmailu
V srpnu Google upozornil na technický problém s Discovery kampaněmi, který ovlivňoval vydávání reklam v Gmailu. Později v září Google zjistil, že se tento problém týká i Performance Max a kampaní na aplikace. Vyřešen by měl být od 27. září.
Úprava formátování náhlých změn
Joey Bidner zahlédl nové a čistčí formátová u náhlých změn. Hodnota je zobrazena modře, aby byla rychle identifikovatelná a při najetí se zobrazí srovnání.
Zavádějící tvrzení se přesouvá pod Nepřijatelné obchodní praktiky
Zásady Zavádějící tvrzení se nově přesunou pod kategorii zásad Nepřijatelné obchodní praktiky. Díky této změně bude moci Google inzerentům s tímto porušením zásad ihned pozastavit účet bez nutnosti předchozího avíza.
X se stává součástí obsahové sítě Google Ads
X (kdysi Twitter) podepsal spolupráci s Google Ads a od 28. září budete moci zahlédnout (a také sami inzerovat) Google Ads reklamy na této sociální síti. Budou se zobrazovat na homepage a také v mobilních aplikacích pro Android a iOS.
Rozšíření o název firmy a logo na webu
Od 25. září Google vyžaduje, aby použitá rozšíření o název firmy a logo byla zobrazená i na vstupní webové stránce, kam se uživatel dostane po kliknutí z reklamy.
Performance Max pro vozidla v účtech
Maite Molina si všimla, že už má v účtu dostupnou možnost vytvoření Performance Max pro vozidla.
Vyhledávací okruhy jako nový sloupec
Přímo v tabulkovém přehledu můžete zjistit, zda máte v kampani aplikovány Vyhledávací okruhy (Search themes). Připomeňme si, že Vyhledávací okruhy slouží k zacílení kampaně jako signál. Na novinku upozornil Thomas Eccel.
Výsledek nahlášení reklamy
Pokud jste v minulosti využili formulář Nahlášení reklamy, přišel vám akorát email o tom, že odeslání formuláře zaregistrovali. Nově ale obdržíte také vyjádření, zda byla či nebyla reklama odstraněna. V případě, že k odstranění nedošlo a trváte si na svém, je možné se do 6 měsíců odvolat.
Podtyp video kampaně Zhlédnutí videa
V účtech již najdete nový podtyp videa s názvem Zhlédnutí videa (Video views), který byl představen na květnovém Google Marketing Live.
Reklamy se zobrazují v následujích formátech: přeskočitelný in-stream, in-feed a Shorts.
Nová funkce v Plánovači klíčových slov
Thomas Eccel objevil novou funkci “Uspořádejte klíčová slova do reklamních sestav” v Plánovači klíčových slov. Její cílem je ušetřit PPCčkaři čas automatickým zařazením klíčových slov do reklamních sestav.
Nastavení atribuce u konverze
V nastavení konverzí se objevila nová možnost určení atribuce, ale každý účet má na výběr jen jednu a ta je rovnou i aktivována. Na novinku upozornil Victor Sellés.
Logo s modrým orámováním
V českých výsledcích vyhledávání jsem zachytila test rozšíření o logo, které má tenké modré orámování.
Rozšíření o volání s QR kódem v popup okně
QR kód se v rozšíření o volání objevil už v srpnu. Victor Sellés zaregistroval nový test tohoto rozšíření. To se tentokrát zobrazuje v popup okně. V tomto okně se nachází také název a logo inzerenta.
Úprava nastavení konkrétního propojení účtu
Pokud jste propojovali v poslední době např. Google Ads a Merchant, mohli jste si všimnout přepracované stránky detailu propojení. Nově má 2 záložky – Propojeno pro již existující propojení a Přijato pro přijaté žádosti o propojení.
Zveřejněna help page pro Apparel Virtual Try
Dario Zannoni objevil help page v oficiální nápovědě Merchantu pro nástroj Apparel Virtual Try, což obvykle znamená, že bude již brzy spuštěn více inzerentům.
Umožňuje uživatelům si zobrazit konkrétní módní kousek na reálných lidech s různými rozměry a tvary. Uživatelé si mohou vybrat ze 40 modelek a modelů ve velikostech XXS až XXXL.
Podmínky jsou pouze dvě:
- Přidejte obrázky s vysokým rozlišením, které mají alespoň 512 x 512 pixelů, ale ideálně 1024 pixelů nebo vyšší.
- Na obrázku by měl být jeden oděv na jednom předním modelu nebo figuríně v jednoduché póze.
Sklik
Konec rovnoměrného střídání reklam ve vyhledávání
Sklik ruší rovnoměrné střídání reklam ve vyhledávání. Od 18. 9. bude automaticky přepnuto na střídání dle CTR, které prý přináší o 11 % lepší výkon. I nadále můžeme využívat střídání dle CPA či PNO.
Hodnocení inzerenta ve vyhledávání
Sklik začal zobrazovat hvězdičky u textových reklam ve vyhledávání. Aby se toto rozšíření začalo zobrazovat, je potřeba splnit následující podmínky:
- minimálně 10 recenzí
- průměrné hodnocení musí být 4 hvězdičky a více
- propojení s profilem Zboží.cz a u ne-eshopů s Firmy.cz
Zvýšení cen za proklik na Zboží.cz
Od 1. října 2023 do 31. ledna 2024 provede Zboží.cz každoroční změnu v minimální ceně prokliku vzhledem k blížící se vánoční sezóně. Tato úprava bude automatická dle příslušné cenové škály viz níže. Odvíjí se od výše prodejní ceny produktu.
Zapomněla jsem na nějakou novinku? Neváhejte ji napsat do komentářů!
Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!
Nejnovější komentáře