Vyberte stránku

PPC Novinky – Duben 2024

PPC Novinky – Duben 2024

Obsah

Google Ads

Posun konce cookies třetích stran v Chromu

Zánik cookies třetích stran v prohlížeči Chrome se odsouvá na rok 2025. Tento plán byl původně oznámen v lednu 2020 s prvním datem ukončení v roce 2022, ale od té doby se jedná již o třetí posunutí.

V dubnu Google vydal článek na téma přípravy na zánik cookies třetích stran.

Každoroční revize specifikace feedu

Google každoročně přezkoumává specifikaci produktového feedu pro Google Merchant Center a oznamuje její aktualizace. Jaké změny aktualizace přinesla?

Změny platné okamžitě:

  • [structured_title] a [structured_description] – nutné použít, pokud se v datovém zdroji produktů používají AI generované názvy a popisy. Google zveřejnil oficiální článek na stránce nápovědy, který podrobně popisuje tyto atributy a také požadavky při použití AI u obrázků.
  • [loyalty_program] – dostupné v USA a Japonsku pro nastavení cen pro členy a body věrnostního programu.
  • [auto_pricing_min_price] – pro nastavení minimální ceny, do které může být cena produktu snížena. Tato cena je zohledněna pro funkce jako návrhy slevové ceny, automatizované slevy a dynamické akce.
  • [downpayment] pro [installment] – [downpayment] je podatribut [installment] určující, zda produkt vyžaduje částečnou platbu předem.
  • [credit_type] pro [installment] – pro inzeráty vozidel, je také podatributem [installment] pro specifikaci, zda je typ úvěru na splátky leasing [lease] nebo financování [finance].
  • [free_shipping_threshold] – dostupné ve všech zemích pro indikaci minimální hodnoty objednávky, nad kterou je doručení zdarma.
  • [shipping] – tento atribut byl aktualizován tak, aby odrážel vládní poplatky při dodání.

Změny platné od 31. července 2024:

  • Náklady na doručení budou vyžadovány v Indii a na Novém Zélandu.

Změny platné od 1. září 2024:

  • [pickup_method] – stane se volitelným pro lokální reklamy na zásoby
  • [energy_efficiency_class] – bude nahrazen [certification]
  • [price] – odstraněn, pokud se používá s [installment] a nahrazen [downpayment]

AI pro obrázky v Demand Gen v angličtině

Google 16. dubna oznámil globální spuštění nástrojů pro generování obrázků v Demand Gen kampaních pro anglický jazyk. Tyto nástroje zahrnují:

  • tvorbu zcela nových obrázků,
  • tvorbu obrázků na základě existujícího obrázku (funkce z názvem “Generate more like this”).

Rozšíření pro další jazyky Google plánuje ještě tento rok.

Novinky pro Performance Max

Dne 29. dubna Google zveřejnil sadu nových funkcí pro PMAX kampaně. Jaké to jsou?

  • New Customer Value mód je nyní ve verzi beta pro cíle nákupu
  • Customer retention goal, který umožní získat zpět zákazníky, kteří už váš znají, je nyní ve verzi beta
  • Demografické údaje (věk a pohlaví) jsou nyní k dispozici ve statistikách publika
  • Tempo utrácení rozpočtu (Budget pacing) vám ukáže předpokládané výdaje na kampaň a předpokládaný výkon konverzí
  • Experimenty s rozšířením cílové URL otestují, zda nahrazení cílové URL relevantnější vstupní stránkou z vašeho webu nepřinese lepší výsledky, protože lépe odpovídá záměru vyhledávání uživatele
  • Vyloučení IP adres na úrovni účtu

SMS a email v rozšíření o volání

Google testuje zobrazení rozšíření o volání na desktopech. Po přidání QR kódu v září 2024 nyní přidal také možnost zaslání SMS zprávy a kontakt emailem. Screen sdílel Khushal Bherwani.

Označení reklam ve vyhledávání štítky

V reklamách ve vyhledávání se začaly v zahraničí zobrazovat nové štítky. Nejdříve Shalom Goodman zachytil štítek “Related to your search“.

Později v měsíci “People also consider“. Screen sdílel Anthony Higman.

Video reklama s až 5 videy rozšířena

O možnosti přidat až 5 videí do jedné video reklamy se již mluvilo v červenci 2023. Nyní Niklas Hahn narazil na tuto novinku už přímo v Google Ads a zjistil, že kromě 5 videí lze přidat také až 5 call-to-actions, 5 nadpisů, 5 dlouhých nadpisů a 5 popisů.

Custom search terms segment pro video kampaně

Při tvorbě video kampaně si Anas Siddiqui všiml nové sekce “custom search terms“. Ta představuje možnost přidání segmentu založeného na dotazech uživatelů, dosud známého jako vlastní publika.

YouTube Select Shorts v Google Ads

Google oznámil, že spustí YouTube Select Shorts v nadcházejících týdnech v USA, Kanadě, Velké Británii, Austrálii, Koreji a Indii. V Google Ads budou k dispozici pro inzerci na základě rezervace a je vhodné je využít od vytváření povědomí až po generování konverzí.

4 nadpisy v reklamě ve vyhledávání

V mobilních výsledcích Google se objevila reklama ve vyhledávání se čtyřmi nadpisy v jedné reklamě. Hlavní titulek reklamy se skládá ze tří nadpisů, přičemž další nadpis se zobrazuje na začátku části popisu.

Kampaňové RSA podklady v editoru reklam

Používáte-li nadpisy a popisy pro RSA na úrovni kampaně představené v květnu 2023, mohli jste si všimnout, že Google nyní zobrazuje tyto podklady i při tvorbě a editaci reklamy, aby si je uživatel nemusel pamatovat nebo se přepínat a proces tvorby reklamy opouštět.

Poznámky o konverzích

V nápovědě se objevila nová stránka věnovaná tzv. Poznámkám o konverzích. Ty na základě informací o objednávkách zaslaných Googlu, zobrazují uživatelům text jako “nejprodávanější zboží”, “za posledních 30 dní zakoupeno více než 100 ks” nebo “v poslední době zakoupeno 1 000 ks”. Pokud nechcete zobrazovat specifická čísla, lze jejich zobrazení vypnout.

Pro zobrazení poznámek je nutné aktivovat tuto funkci v Nastavení konverzí v Google Merchant Center. Poté se poznámky budou moci objevit ve výsledcích vyhledávání i na záložce Nákupy.

Na stránce nápovědy však není uvedeno, zda se tyto poznámky zobrazí v reklamách, neplacených záznamech nebo v obou. Naživo však ještě nejspíš nebyly zachyceny a jde o připravovanou funkci.

Syntetický obsah

Při vytváření nebo úpravě reklamy v Google Ads se objevila nová sekce nazvaná Syntetický obsah, která slouží pro označení obsahu, který byl digitálně upraven nebo vygenerován a neautenticky zobrazuje skutečné nebo realisticky vypadající lidi nebo události.

Pokud bude syntetický obsah reklamy označen, tato informace se rovněž objeví v samotné reklamě, aby bylo uživatelům jasné, že obsah reklamy není skutečný. Screen sdílel Daniel Nørgaard.

Zabraňte narušení kampaní po zrušení Universal Analytics

Google nyní v online rozhraní Google Ads zobrazuje upozornění na konec Universal Analytics oznámený k 1. červenci 2024. Pokud ho vidíte ve svém účtu, nezapomeňte převést konverze i publikum z UA na GA4 nebo Google Ads.

Průvodce nastavením souhlasu v Data Manageru

Thomas Eccel si v Data Manageru všiml nového průvodce nastavením režimu souhlasu. Nejprve se Google zeptá na typ consent lišty použité na webu, zda je implementována prostřednictvím platformy třetí strany, jde o vlastního řešení, nebo zda banner dosud neexistuje. Ke každé možnosti pak nabízí další informace.

Ad Intents rozšiřují využívání vyhledávání

Dne 16. dubna 2024 byl představen nový formát pro automatické reklamy v Google Adsense s názvem Ad intents. Tato novinka rozšiřuje inventář a možnosti inzerce pro inzerenty ve vyhledávání Google.

Ad intents automaticky vkládají odkazy do obsahu webových stránek. Když uživatel klikne na takový odkaz, spustí se vyhledávání Google, kde se zobrazí relevantní reklamy i organické výsledky. Tyto reklamy nejsou závislé na souborech cookies třetích stran.

Dvě Shopping sekce ve výsledcích vyhledávání i mimo módu

Google začal testovat podobné produkty v dubnu 2023. Tlačítko “Show similar” v reklamách v Nákupech odhalilo po kliknutí carousel podobných produktů pod existujícími reklamami. Tlačítko se změnilo na “Hide similar” a po kliknutí na něj se sekce zavřela.

Později, v říjnu 2023, byly reklamy v Nákupech zaznamenány u dotazů souvisejících s módou zobrazení sekce podobných stylů, což vedlo k zobrazení dvou nákupních sekcí současně.

Nyní se tento způsob zobrazování reklam rozšiřuje i do dalších odvětví. Tato nová reklamní sekce s názvem “Similar Products” se zobrazuje přímo pod standardní sekcí nákupních reklam. Screen sdílel Khushal Bherwani.

16 shopping reklam

Mike Hardaker zachytil výsledky vyhledávání na desktopu s shopping sekcí, která obsahovala při jejím načtení hned 16 reklam ve dvou řádcích. Není jisté, zda se jedná o bug.

Zkratka do nastavení sestavy u Demand Gen

Google zjednodušil přístup do nastavení reklamních sestav u Demand Gen kampaní a to přes ikonu ozubeného kola vedle názvu sestavy.

Ověření inzerenta v Google Merchant Center

Ověření inzerenta se dostalo už také do Google Merchant Center. Narazil na něj Emmanuel Flossie při zamítnutí účtu z důvodu Zkreslování informací a děje se to v situaci, kdy se adresa inzerenta neshoduje s cílovou zemí propagace. Nejdříve je třeba vyřešit ověření a až následně je nutné zažádat o revizi Merchant účtu.

Zobrazení reklam ve formě karet už i v ČR

Vojtěch Audy narazil na zobrazení vyhledávacích reklam ve formě karet i v českých výsledcích vyhledávání. V zahraničí byli poprvé zachyceny na mobilech v lednu a pak na desktopech v březnu.

Doporučení v GA4

Thomas Eccel si všiml rozšíření zobrazování doporučení Google Ads a to do rozhraní Google Analytics 4. V jeho případě se zobrazilo doporučení ke zvýšení rozpočtu. Po kliknutí na “Zobrazit podrobnosti” se na pravé straně obrazovky zobrazí pole s odkazem “Zvýšit rozpočet”, které vede do Google Ads.

Spuštění Vehicle Ads v UK, DE a FR

Na události EMEA Product Kickoff H1 2024 bylo oznámeno brzké spuštění Vehicle Ads ve Velké Británii, Německu a Francii a v dubnu se již výsledky s vozidly začaly v těchto zemích zobrazovat.

Povolení leasingu ve Vehicle Ads

Od dubna je možné propagovat skrze Vehicle Ads kromě vozidel, které je možné zakoupit, také vozidla na leasing. Formát stávajících inzerátů na vozidla zůstává beze změny.

Shopify přebírá správu dopravy ve službě Merchant Center

Emmanuel Flossie upozornil na klíčovou aktualizaci ovlivňující způsob nastavení dopravy a doručení v Google Merchant Center při používání Google and YouTube aplikace v Shopify.

Pokud je aplikace propojena se službou Google Merchant Center, Shopify automaticky zpracovává všechna nastavení dopravy a doručení. Majitelé obchodů již nemají možnost ručně nastavovat nebo upravovat sazby v rozhraní Google Merchant Center.

Carousel vyhledávacích reklam

Alexander Hatala si všiml nového carouselu textových reklam ve výsledcích vyhledávání na mobilních zařízeních.

Zobrazení chyb v nápovědě

Google již nezobrazuje ve své oficiální nápovědě jen Doporučení k účtu, ale začal tam ukazovat také upozornění na chyby v účtu. Screen sdílela Natasha Kaurra.

Nápověda pro Cíl udržení

Google na EMEA Product Kickoff H1 2024 představil cíl s názvem Re-engagement pro PMAX, který doplňuje stávající cíl získávání nových zákazníků a umožní inzerentům optimalizovat kampaně pro získání ztracených zákazníků. Nyní ho přejmenoval na Cíl udržení (Retention goal) a vydal k němu oficiální stránku v nápovědě.

POAS – Bidování na profit

Čím dál více se zmiňuje přechod z měření ROAS na POAS. Google oficiálně oznámil, že i on se tento přístup chystá podporovat a ještě v druhém čtvrtletí tohoto roku by měl spustit bidování na profit.

Sticky štítek pro reklamy v Nákupech

Gagan Ghotra zachytil sticky štítek Sponzorováno ve výsledcích mobilního vyhledávání pro reklamy v Nákupech. Ten se posouval společně se scrollováním reklamami. Koukněte se na jeho video na X, jak to vypadá.

Kratší video jako nová funkce vylepšení videa

V sekci Vylepšení videa přibyla nová funkce s názvem Kratší video (Shorter Video). Ta umožňuje Googlu identifikovat klíčové momenty ve videu a vygenerovat jeho zhuštěnou verzi, která zachová původní sdělení i vzhled. Novinku sdílel Felix Mayo.

Klasické bannery v PMAX

Natasha Kaurra zachytila možnost přidat klasické standardní bannery, které známe z obsahové sítě, do skupiny podkladů v Performance Max. Je možné přidat až 15 obrázků, které mohou být statické nebo může jít i o animované gify.

Google doporučuje 2 shopping kampaně

V Google Ads byla zachycena notifikace vyzývající inzerenty k inzerci produktů skrze 2 kampaně.

Po rozkliknutí tohoto doporučení je uvedeno doporučení vytvořit standardní Shopping kampaň s nízkou prioritou a cílit v ní na všechny produkty.

Data Manager spojuje Propojené účty a Značka Google

Sekce Data Manager v online rozhraní Google Ads byla oznámena už v říjnu 2023 a nyní se zavádí do čím dál více účtů. Najdete ji v menu Nástroje a spojuje dvě sekce do jedné: Propojené účty a Značka Google. Google tuto aktualizaci nyní oznamuje prostřednictvím informativního vyskakovacího okna.

Souhrn účtu generovaný AI

Do Přehledu byla přidána nová sekce ve verzi beta, která je generována umělou inteligencí. Porovnává výkon s předchozím týdnem.

Filtrace produktů v hlavním vyhledávání

V amerických výsledcích vyhledávání se při produktovém dotazu zobrazuje vertikální nabídka s filtry, dosud známá jen ze záložky Nákupy, přímo na hlavní straně vyhledávání.

Propojení Google Ads s BigQuery

Balazs Vajna si všiml nové možnosti propojit napřímo Google Ads a BigQuery. Dříve bylo nutné toto řešit přes nějaký nástroj třetí strany či vyvinout vlastní API konektor. Tuto možnost najdete v sekci Nástroje => Data Manager.

Rok založení firmy v textových reklamách na desktopu

V lednu 2024 byl v reklamách ve vyhledávání v mobilních výsledcích zaznamenán nový atribut označující rok založení společnosti. Nyní ho Brodie Clark spatřil také u reklam pro vyhledávání na desktopu.

Doporučení na součásti základů umělé inteligence

Google začal označovat některá doporučení textem “Toto doporučení je součástí základů umělé inteligence“. Taková doporučení doporučují implementaci funkcí, které jsou považovány za zásadní pro efektivní využití umělé inteligence.

Zobrazení podrobnosti podkladů včetně rozšíření

Přehled “Zobrazení podrobnosti podkladů” nyní obsahuje údaje o výkonu také i pro rozšíření reklam na úrovni kampaně i účtu. Tuto novinku objevil Marcin Wsół.

Nepravidelné zobrazení textu o ověření firmy

Text zobrazující, že firma byla ověřena se pravděpodobně stane novým automatickým rozšířením reklam, neboť se nezobrazuje u všech ověřených inzerentů. Alza i Datart ověřeni jsou, ale text se u jejich reklamy nezobrazuje, zatímco u Heureky, která je na třetím místě, ano.

Navíc tam má Google v češtině chybu a nesmyslně uvádí “Identita firma byla ověřena” místo nejspíše “Identita firmy byla ověřena”.

Upravení zásad odpojení účtu GMC

Emmanuel Flossie zjistil, že uživatelé se standardním přístupem již nemají možnost se odpojit od Google Merchant Center účtů. Odpojit je může pouze administrátor účtu.

Úprava výše daně v Itálii, Španělsku a Turecku

V září 2020 Google začal do faktur započítávat i tzv. digitální daň. Tento měsíc oznámil, že od 1. července ji zvyšuje následovně:

  • Itálie: zvýšení z 2 % na 2,5 %
  • Španělsko: zvýšení ze 2 % na 3 %
  • Turecko: zvýšení z 5 % na 7 %

Nutnost souhlasu se rozšiřuje do Švýcarska

Pravidla pro sběr souhlasu a nakládaní s citlivými údaji platná v Evropském hospodářském prostoru a Velké Británii se od 31. července 2024 rozšíří také na Švýcarsko.

Povinné ID recenze

Google oznámil nutnost používání ID recenze ve feedu recenzí produktů pro Google Merchant Center. Tento atribut se stane povinným od 8. července 2024. ID je nutné využívat tak, aby se jednalo o unikátní stálý identifikátor konkrétní recenze.

Sklik

Nové rozhraní pro reporty

Sklik zveřejnil nové rozhraní pro reportování. Lze tvořit šablony reportů a k dispozici je také jejich historie. Možnost přepnutí na původní statistické reporty je i nadále k dispozici.

Banner 500×200 pixelů

Lepšího vizuálního zážitku můžete dle Skliku dosáhnout použitím nového banneru o rozměrech 500×200 pixelů, který zajistí ostřejší a jasnější zobrazení i na mobilních zařízeních s vyšším rozlišením. Tento banner se zobrazuje například na Zivotvcesku.cz, Extra.cz, Forum24.cz, CNN.prima.cz, Ceskenoviny.cz a dalších.

Nový atribut Cena před slevou

Do specifikace produktového feedu pro Zboží.cz byl přidán nový parametr s názvem Cena před slevou neboli PRICE_BEFORE_DISCOUNT, který slouží pro nejnižší cenu produktu za posledních 30 dní před začátkem slevy v Kč včetně DPH a poplatků. Zlevněná aktuální sleva se uvádí do parametru PRICE_VAT.

Návštěvníkům Zboží.cz se totiž nově zobrazují při hledání produktů také výše slevy. Aby se sleva zobrazila na Zboží.cz, musí být v rozmezí 5% – 90%.

Zboží.cz se chystá akce podpořit ještě více. Plánuje automaticky zobrazit informaci o výrazném poklesu ceny a také další zajímavé výhody spojené s nákupem, jako jsou záruky, doplňkové služby nebo slevové kupóny.

Rozšíření diagnostiky feedu o parametry

Více informací brzy najdeme v diagnostice produktového feedu na Zboží.cz, která se rozšíří o informace týkající se parametrů produktů. Dozvíme se, zda relevantní parametry ve feedu chybí, ale také uvidíme přehled rozpoznaných parametrů a těch, se kterými Zboží.cz nedokáže pracovat.

Zatím je tato funkce dostupná provozovnám, které jsou oficiálně i správcem značky (včetně těch privátních). Už brzy se ale tato funkce dočká rozšíření na všechny inzerenty.

Výzva k aktualizaci konverzního a remarketingového kódu

Již v únoru byl představen rozšířený konverzní a remarketingový kód pro Sklik, který nyní zahrnuje identifikátor (email). V dubnu Seznam vydal článek na toto téma, ve kterém naléhavě vyzývá k provedení aktualizace. Důvodem je, že bez této aktualizace kódy přestanou být efektivní po zániku cookies třetích stran. Článek si můžete přečíst zde: Aktualizujte měřicí skripty, aby vám nadále fungoval retargeting a měření konverzí.

Měření konverzí v Skliku a Zboží

Sklik oznámil, že od 6. května 2024 zpřesňuje měření konverzí za Sklik a Zboží. Dojde k deduplikaci konverzí a bude tak lépe odrážet skutečnosti.

V případě, že se uživatel před provedením objednávky proklikne přes reklamu Skliku i nabídku ve Zboží, konverzi si dnes přičítá kampaň v Skliku i kampaň Zboží.cz. Nově se konverze přičte pouze poslednímu zdroji (kampani).

Zároveň se nově měří také opakované objednávky a cross-device konverze.

Bližší info k lookalike na základě emailů

Lookalike publika vytvořená na základě emailů byly představeny v únoru. V dubnu i pro tuto novinku sepsal Seznam článek: Lookalike publika nově vymodelujete pomocí e-mailových adres.

Placená verze Seznam.cz spuštěna

Seznam spustil placenou verzi, o niž se poprvé psalo v únoru 2024. Uživatelé mají momentálně dvě možnosti:

  • konzumace necílené reklamy – 79 Kč měsíčně
  • konzumace cílené reklamy – zdarma, ale “zaplatit” souhlasem

Ivo Lukačovič se k této změně na X vyjádřil následovně: “Smiřme se prosím s tím, že internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí. Blíží se konec cookies třetích stran, necílená reklama nikomu náklady na provoz nezaplatí a povinné přihlášení či paywall bude naprosto běžným standardem.”

Zapomněla jsem na nějakou novinku? Neváhejte ji napsat do komentářů!

Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *