Personalizátory reklam jsou skvělým nástrojem pro psaní relevantních a atraktivních personalizovaných kreativ, ale při jejich tvorbě se můžete setkat s několika problémy. Na co byste si měli dát pozor?
Ad Customizers neboli personalizátory reklam jsou skvělou nedávno uvedenou novinkou v Google Adwords. O tom, k čemu personalizátory reklam slouží nebo jak je použít psal například Karel Rujzl pro PeckaDesign.cz. Zdůrazňuji, že personalizátory jsou určeny pouze pro textové reklamy.
Já osobně jsem je použila již několikrát a to zejména v případě reklamních sestav, kdy se díky relativně nízkému objemu hledání nevyplatí dělat pro každé slovo novou reklamní skupinu, abych tak mohla vytvořit lákavou reklamu na míru vyhledávanému termínu. Konkrétním příkladem by byla kampaň na židle značky Eames se skupinou reklam “Barvy”. Objem hledání židlí Eames v konkrétních barvách není vysoký, abych pro každou barvu tvořila novou sestavu, ale přesto chci, aby se lidem, kteří hledají “červená židle Eames”, zobrazila reklama s titulkem “Červené židle Eames” a nikoliv obecný titulek “Židle Eames”.
Tento článek chci věnovat problémům a poznatkům, které je dobré vědět, než se do implementace personalizátorů pustíte.
1. Velká a malá písmena
Než začnete s tvorbou samotného feedu, navrhněte si konkrétní reklamy, kde následně budete chtít personalizátory použít. Je totiž důležité si uvědomit, zda daný personalizátor bude na začátku reklamního řádku či jako nová věta a měl by začínat velkým písmenem nebo uprostřed textu a tedy s malým počátečním písmenem. Jestliže budete potřebovat obě varianty (pro testování několika reklamních textů), nezapomeňte je do feedu obě uvést.
U DKI (dynamic keyword insertion, vkládání klíčových slov) je možné upravovat velikost písmen přímo v reklamách, u personalizátorů bohužel ne, a proto je nutné myslet na tuto drobnost již při tvorbě feedu, aby reklamy vypadaly a působily dobře.
2. Target keyword vs. Target keyword text + Target keyword match type
Pokud cílíte personalizátory stejně jako já v uvedeném příkladu na klíčová slova, je nutné do feedu vypsat všechna klíčová slova ve všech shodách. Nelze použít například jen “Target keyword text” a předpokládat, že bude proměnná aplikována na všechny shody daného slova (mimochodem takový feed by ani nebylo možné úspěšně nahrát).
A jak tedy cílit správně na klíčová slova? Máte dvě možnosti. Buď použít “Target keyword” a uvést dané klíčové slova spolu se znaky shody a nebo “Target keyword text” společně s “Target keyword match type”, kdy uvedete zvlášť text klíčového slova a zvlášť typ shody pomocí označení BROAD, PHRASE, EXACT.
Pozor si dejte na správné pojmenování sloupců, neboť se vám také může stát, že zaměníte smysl “Target keyword” s “Target keyword text” a do “Target keyword” uvedete text klíčového slova a cílit tak budete na toto slovo ve volné shodě a nikoliv například v přesné shodě, jak potřebujete.
3. Personalizátory reklam ve viditelné URL
Při tvorbě personalizovaných reklam je dobré vědět, že personalizátory můžete umístit do titulku a do prvního a druhého popisného řádku reklamy, nikoliv však do viditelné URL.
To je další rozdíl oproti používání DKI, neboť pomocí DKI je možné vkládat klíčová slova také do viditelné URL.
4. Nahrání reklam online
Používáte-li Adwords Editor ve verzi 11 a výše, s problémem se nesetkáte. U starších verzí Editor s personalizátory neumí pracovat, a proto započítává každý znak personalizátoru do délky reklamního řádku, díky čemuž můžete snadno překročit stanovou maximální počet znaků řádku a následně tak nebudete moci reklamu nahrát online.
Já osobně vidím tři možnosti, jak toto obejít:
- v Editoru místo personalizátoru napsat například “ahoj”, reklamy nahrát a následně hromadně nahradit “ahoj” za konkrétní personalizátor pomocí funkce “najít a nahradit”
- reklamy vytvořit manuálně ve webovém prostředí Google Adwords
- používat Adwords Editor verze 11 a vyšší
5. Minimálně jedna reklama bez personalizátorů
Aby se vaše personalizované reklamy mohly začít zobrazovat, je nutné přidat do dané skupiny reklam minimálně jednu reklamu, která neobsahuje personalizátory.
(AKTUALIZACE 11.2.2017) Toto již není nutné. Google nyní umožňuje nastavit výchozí text v případě, že hodnota personalizátoru nebude existovat a tím se tak lze vyhnout povinnosti uvedení reklamy bez personalizátorů. Syntaxe zápisu je následující: {=DataName.AttributeName:výchozí text}.
Jaké máte zkušenosti s personalizátory vy? Doplnili byste nějaký problém či varování?
Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!
Ten pátý bod mě hrozně štve:( V mnoha reklamních sestavách bych potřeboval mít všechny varianty reklam s personalizátory. Především pak u eshopů, které často mění akce. Nevíte, jestli se to nemá v budoucnu změnit?
Máte štěstí, zrovna nedávno Google spustil novinku, kdy je možné používat u personalizátorů výchozí hodnotu, takže není potřeba mít 1 reklamu povinně bez personalizátorů. Struktura zápisu je následující: {=DataName.AttributeName:výchozí text}