O Criteu se u nás mluví jen výjimečně. Co to tedy je a jaké jsou požadavky na to, abychom mohli začít s propagací s tímto systémem?
Co je Criteo?
Criteo je technologická společnost, která vznikla v roce 2005 ve Francii. Nejprve se zaměřovali zcela na retargeting, později své služby rozšířili i o akviziční kampaně.
Na začátku roku 2018 Criteo vytvořilo novou divizi pro český a slovenský trh, takže spolupráce je nyní ještě jednodušší.
Tato platforma nabízí 2 služby:
- Remarketing
- Akviziční kampaně založené na podobném publiku
Remarketing
Díky inteligentním algoritmům se Criteo učí z chování uživatelů na webu a podle toho rozhoduje, co, kde a komu zobrazí. Jedná se tedy o personalizovanou reklamu. Bannery zobrazuje ve své obsahové síti s cílem oslovit uživatele, kteří na webu neprovedli požadovanou akci (např. nákup). Cílem takové reklamy je dostat uživatele zpátky na web, aby danou akci vykonali.
Typickým zákazníkem Critea jsou eshopy, srovnávače nebo sektor cestování.
Obsahová síť, se kterou Criteo pracuje, je nejen Google Display Network (obsahová síť dostupná z Google Adwords), ale také většina RTB platforem (Pubmatic, Rubicon atd.), Facebook a také má svou vlastní síť publisherů. Jeho dosah je tedy velmi široký.
Jak takové reklamy vypadají? Podívejte se na následující příklady. Více jich najdete v galerii reklam na jejich webu.
Následující video vysvětluje, jak retargeting v Criteu funguje.
Akviziční kampaně založené na podobném publiku
Criteo se nyní již nevěnuje pouze remarketingu, ale také i akvizičním kampaním založených na podobném publiku (lookalike), které známe třeba z Google Ads či Facebooku. Pro více informací se můžete podívat na oficiální stránku o Criteo Customer Acquisition.
Pojďme se ale nyní zaměřit na retargeting, který je nejoblíbenější službou.
Jak začít?
K tomu, abychom s Criteem mohli pracovat, je zapotřebí mu sdělit následující data:
- počet unikátních uživatelů webu za měsíc (je doporučováno mít alespoň 40 000, dříve se na ně nemá velkou cenu obracet)
- konverzní poměr webu
- průměrná hodnota košíku
- cíl (může být postaven na CPA, ROI apod.)
Na základě těchto údajů Criteo provede interní výpočet, zda je jejich systém vhodným řešením a dokáže být za daných podmínek rentabilní. Pokud ano, je možné začít s reklamou.
Co je potřeba při startu zajistit?
Pokud jsou splněny podmínky pro začátek spolupráce, je zapotřebí vyřešit 2 věci:
- dodat feed s produkty (nejlépe splňující specifikaci pro Google Merchant)
- implementovat kód do zdrojového kódu na web
Jak Criteo funguje?
Na web je potřeba umístit jednoduchý automatický kód. Není tedy třeba doplňovat dynamické proměnné jako například u remarketingového kódu pro Google Adwords.
Systém sám rozpozná, na jaké produkty se uživatel díval. Také uzná za vhodné, kolikrát si může dovolit reklamu uživateli zobrazit nebo např. výši ceny za proklik pro jednotlivá umístění. Ano, je to tak trochu černá skříňka, ale inzerent rozhoduje o tom, kolik chce do systému investovat a také o výši maximální ceny za proklik.
Samotné kreativy tvoří grafik z Critea. Ten na základě designu webu vytvoří dynamické bannery a pošle předem ke schválení.
Je třeba také počítat s tím, že systém se ze začátku učí, proto se doporučuje počítat se 2-3 měsíci testovacího období a teprve potom se zamýšlet, zda je pro nás Criteo rentabilní nebo nikoliv.
Kolik Criteo stojí?
Criteo nakupuje umístění za CPM (cena za tisíc zobrazení), ale prodává za CPC (cena za proklik). Je tedy motivován k tomu, aby zobrazoval právě takové produkty, na správných místech ve správnou dobu, aby byla reklama pro uživatele atraktivní a udělali klik.
Výše CPC závisí na 3 faktorech:
- země, na kterou cílíme
- sektor (e-commerce, srovnávače, cestování)
- sezónnost
Doporučovanou výši CPC na vaší míru vám sdělí při startu spolupráce.
Za používání systému se neplatí žádný fixní měsíční poplatek a ani nic podobného, platíme pouze za prokliky. Rovněž tam není žádný závazek a spolupráci můžeme ukončit kdykoliv.
A funguje to?
Criteo používá po celém světě přes půl milionu webů. V České republice jich je přes 500, na Slovensku více něž 150 (zdroj). Má zkušenost je, že s e-commerce umí velmi dobře pracovat a výsledky jsou pozitivní. Přečíst si můžete zkušenost ze sektoru slevových portálů, kterou sepsala Jana Bačová v Příručce marketéra pro Tyinternety.cz.
Měření Criteo v Google Analytics
Standa Jílek vytvořil skript, který dokáže importovat základní metriky z Critea pro vyhodnocování reklam v Google Analytics, podobně jako se to běžně dělá například u Google Ads, Sklik či Facebook kampaní. Zjistěte více o importu dat z Critea do Analytics.
Splňujete podmínky a chcete Criteo vyzkoušet? Napište mi!
Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!
Nejnovější komentáře