Pokud v Google Ads účtu používáte větší množství rozšíření o propagaci, může se stát jejich správa peklem. Pravidelně kontrolovat každou url adresu, zda je sleva stále aktuální, může být velmi časově náročné. A co bychom jako efektivní PPCčkaři s takovými činnostmi měli dělat? Přeci automatizovat. 🙂
Jak správu rozšíření o propagaci zautomatizovat?
Bohužel vás zklamu, ale pravidelné automatické aktualizace rozšíření o propagaci v účtu se v tomto článku nedočkáte, protože tento typ rozšíření zatím není podporován v Google Ads skriptech.
Bude tak i nadále třeba drobná manuální činnost, ale odpadá otevírání všech URL adres a manuální kontrola aktuální slevy.
S automatizací nám pomůže Google Sheets. Příprava tabulky není úplně triviální, budeme si hrát s:
- vzorci a funkcemi v Google Sheets
- XPath
- Regex
Možná slyšíte tyto názvy poprvé nebo nesnášíte práci s vzorci, ale věřte mi, že po přípravě vstupní tabulky, už vám kontrola propagací zabere maximálně pár minut.
Automatizace kontroly slev je postavená na tom, že sheet automaticky zkontroluje a stáhne aktuální hodnotu slevy přímo z webu a doplní ji do tabulky. Na vás pak bude jen naimportovat aktualizované propagace přes Google Ads Editor. Hotovo.
Příprava Google Sheetu
- Otevřete si nový Google Sheet
- Zkopírujte si v Editoru rozšíření o propagace, které chcete sledovat
- Vložte zkopírované propagace do připraveného Google Sheetu
- Před rozšíření vložte 2 nové sloupce:
- Sleva (sloupec A)
- Testovací URL (sloupec B)
Nejprve ale začneme s přípravou Testovacích URL adres, protože ty jsou pak základem pro zjištění hodnoty ve sloupci Sleva.
Sloupec Testovací URL
Do sloupce Testovací URL vložte URL, na které najdeme zobrazenou aktuální slevu.
- v případě, že rozšíření o propagaci odkazuje na konkrétní produkt, do sloupce Testovací URL vložte URL produktu (bude se tedy shodovat s URL adresou v rozšíření)
- v případě, že rozšíření o propagaci odkazuje na kategorii a vy v rozšíření uvádíte nejvyšší hodnotu slevy v dané kategorii (např. Sleva až 20 %), do Testovací URL vložte URL produktu s nejvyšší slevou z dané kategorie (tedy ten s 20% slevou).
Bohužel v případě kategorií je to komplikovanější. Nenašla jsem způsob, jak projít všechny slevy na stránce a najít tu největší, proto je nutná volba jen jednoho produktu. V momentě, kdy bude mít větší slevu jiný produkt, je třeba tuto skutečnost zjistit manuálně a Testovací URL aktualizovat. U kategorií je tedy třeba jednou za čas manuálně zkontrolovat, zda má největší slevu stále ten samý produkt. Pokud znáte lepší řešení, ozvěte se.
Sloupec Sleva
Sloupec Sleva slouží k získání aktuální slevy přímo z webu klienta. Použijeme k tomu funkci IMPORTXML.
Funkce IMPORTXML má 2 části:
- URL adresu, kterou budeme zkoumat – odkážeme se na Testovací URL
- XPath cestu prvku, který chceme sledovat
XPATH lze najít jednoduše v prohlížeči. Následující screeny jsou z Google Chrome, ale DevTools dnes nabízí i Firefox či Edge, takže s tím byste neměli mít problém. Liší se názvy kroků, ale postup je identický.
Klikněte na text se slevou pravým tlačítkem myši a zvolte Prozkoumat. Zobrazí se HTML kód stránky a ujistěte se, že se v HTML kódu máte označen text se slevou. Klikněte na něj pravým tlačítkem a zvolte Copy => Copy XPath.
Ve zkopírovaném XPath je třeba nahradit dvojité uvozovky na uvozovky jednoduché a následně je možné ho použít ve funkci IMPORTXML.
Výsledná funkce IMPORTXML může vypadat třeba takto:
Výsledný formát získané slevy se odvíjí od jeho formátu na webu. V tomto příkladu bude třeba ještě získanou slevu upravit, abychom ji získali ve formátu 9.4 %, tedy v takovém formátu, který Google Ads Editor akceptuje.
Úpravu jsem provedla přidáním nového pomocného sloupce Upravená sleva za pomocí použití funkce REGEXEXTRACT. Tato funkce má 2 parametry:
- vstupní text, kterým pro nás bude buňka ze sloupce Sleva
- regulární výraz pro získání potřebného formátu (např. “\d+.*\d* %”)
Výsledná funkce pak vypadá takto:
Použitý regulární výraz závisí na formátu, který eshop používá.
Pokud se budete chtít reguláry naučit, doporučuji školení zdarma od Mergada s názvem Workshop: Začínáme s regulárními výrazy v Mergadu, kde se naučíte základy.
Nyní už jen stačí dosadit naformátovanou slevu do samotného rozšíření a to do sloupce Percent discount (u mě sloupec H).
Všechny úpravy, které jsme si nyní ukázali, rozšiřte na všechny řádky, aby se aplikovaly na všechna vložená rozšíření.
Aktualizace rozšíření přes Google Ads Editor
Otevřete si Rozšíření o propagaci ve Sdílené knihovně v Google Ads Editoru. Z sheetu si zkopírujte aktualizovaná rozšíření o propagaci (v mém případě sloupce D až Z) a vložte je do Editoru pomocí tlačítka Provést více změn a změny potvrďte.
V případě, že je sleva u rozšíření jiná než před revizí, sleva se v daném rozšíření aktualizuje na novou hodnotu. V případě, že sleva byla i po revizi stejná, rozšíření zůstává beze změny.
Posledním krokem je publikovat provedené úpravy v Editoru a rozšíření o propagace jsou aktuální.
Jak na opakované kontroly?
V momentě, kdy budete chtít aktuálnost rozšíření opět zkontrolovat, otevřete si již vytvořený sheet. Při jeho otevření se automaticky načtou aktuální hodnoty slev z webu. Zkopírujte aktualizované propagace (sloupce D-Z), vložte je do Editoru, publikujte změny a celá kontrola je hotova.
U slev týkající se kategorií (ne konkrétního produktu) je ale vhodné zkontrolovat, zda se v sloupci Testovací URL nachází stále produkt s nejvyšší slevou.
Co když chci přidat nové rozšíření o propagaci?
Při tvorbě nového rozšíření ho nezapomeňte vložit také do sheetu, přidat testovací url a zkopírovat všechny funkce i pro nový řádek.
Podařilo se vám kontrolu pomocí sheetu rozchodit? Pokud ne, ozvěte se, ráda poradím. A pokud máte nápad, jak kontrolu ještě více automatizovat (např. v případě slev u kategorií), rovněž dejte vědět.
Jsem online marketérka na volné noze. Specializuji se na PPC reklamu v Google Ads a Sklik. Baví mě přemýšlet nad efektivitou mé práce, proto často objevím nějaký trik či vychytávku, jak zefektivnit práci na PPC kampaních nebo si sem tam naprogramuji užitečný skript, aby mi šla práce lépe od ruky. Hledáte PPC specialistu? Zjistěte o mě více nebo mi rovnou napište!
Nejnovější komentáře