Co je PPC reklama? Způsob jak získat více zákazníků!

Objevte jeden z nejsilnějších nástrojů online marketingu, kterým je PPC reklama. Jde o nástroj neustále se rozvíjející a uplatnitelný pro jakýkoliv business. Zjistěte, co to je a jak může pomoci právě vám!

Co je to PPC?

PPC je zkratka anglického Pay per Click, tedy platí se zde za proklik na vaši cílovou stránku. Platíte za každého člověka, kterého vaše reklama zaujme a klikem se dostane na váš web. Tím se PPC reklama odlišuje od jiných nástrojů.

Například s reklamními letáky jsou spojeny náklady na grafický návrh, na tvorbu lákavého textu, samotný papír a následně jejich distribuce a nikoliv s náklady, které se odvíjí od opravdového zájmu těch, co letáček obdrželi. PPC reklama představuje revoluci reklamního sektoru, kdy platíte za uživatele, kteří mají zájem se o vás dozvědět více, neboť klikli na vaši reklamu.

Výhody PPC

  • přesné cílení na vaše potencionální klienty (pomocí klíčových slov, regionální cílení, …)
  • sami určujete výši rozpočtu na reklamy
  • výsledky ihned po spuštění (a první pozice může být ihned vaše!)
  • flexibilní – strategie na míru, možné promo dočasných slev a akcí, okamžité reakce na změny
  • zvyšuje povědomí o značce
  • měřitelné výsledky

Cíle PPC reklamy

Krásné na PPC reklamě je to, že ji lze měřit. Cíle pro váš konkrétní business si stanovujete sami. Hlavním cílem při vedení PPC kampaní je rentabilita, tzn. abyste za reklamy nezaplatili více než kolik vám tyto reklamy přinášejí.

Konkrétní cile vždy závisí na činnosti firmy. Co těmito cíli může být?

  • zvyšování příjmu z objednávek (u eshopů)
  • zvyšování počtu leadů (u lead-generating webů)
  • počet zobrazení (při budování značky)
  • cena za konverzi (např. konverze dražší než 10 Kč pro vás již přestávají být rentabilní)

Jednotlivé služby reklamních systémů

Nabídka služeb PPC reklamních systémů se liší. Zde popisuji ty nejběžnější z nich.

1. Reklama ve vyhledávání

Nejčastější forma PPC reklamy, kterou by neměla opomíjet žádná firma. Jedná se o zobrazení textových reklam ve vyhledávačích, když uživatel vyhledává termín spojený s vaším podnikáním.

Reklama ve vyhledávání

2. Reklama v obsahové síti (kontextová reklama)

Jedná se o zobrazení vašich reklam na webových stránkách po celém internetu a to ve formě textových či grafických reklam (tzv. bannery). Na kterých webech se vaše reklamy budou zobrazovat může být dáno pomocí klíčových slov zobrazující se na webové stránce, tématem webové stránky nebo také třeba zájmy konkrétních uživatelů.

Kontextová reklama

3. Remarketing

Remarketing je skvělá strategie, která by měla být součástí každého PPC účtu. Pomocí speciálního kódu na vašich webových stránkách tvoří seznam uživatelů, kteří váš web navštívili. Následně pak na tyto konkrétní uživatele můžete cílit reklamu s cílem, aby se na váš web vrátili a stali se zákazníkem. Uživatele můžete lákat bannerem s produkty, které při své návštěvě zobrazil (dynamický remarketing, skvělý pro eshopy) a nebo také akční nabídkou či slevou. Je možné cílit na všechny uživatele, ale mnohem efektivnější je vynechat ty, kteří dokončili objednávku, nebo se jinak chovat k těm, kteří již vložili zboží do košíku, ale objednávku nedokončili. Toto vše umí remarketing rozlišit a jeho výkon je obvykle velmi rentabilní.

Remarketing

4. Shopping kampaně

Shopping kampaně, nazývané také jako Produktové kampaně, umí Google a od roku 2015 také Sklik. Jedná se o zobrazení základních informací o vašich produktech přímo ve výsledcích vyhledávání (název, obrázek, cena). Obrázky jsou pro uživatele internetu lákavější než text a když navíc hledají váš produkt, tak mu ho prostě pomocí Shopping kampaně naservírujte!

Shopping kampaně

5. Youtube kampaně

Máte možnost vytvořit video, které krátce a zajímavě prezentuje vaši firmu? Nebo již takové máte hotové? Využijte Youtube kampaň, kdy se vaše video bude zobrazovat v rámci Youtube.com či v obsahové síti.

Youtube kampaně

6. Kampaně pro mobilní aplikace

Máte vlastní mobilní aplikaci? Podpořte je reklamou. Reklamy mohou být zaměřeny na to, aby si uživatelé aplikaci stáhli nebo v ní vykonali nějakou konkrétní akci.

Reklama na mobilní aplikaci

PPC reklamní systémy

A kde se tedy prakticky mohou vaše reklamy zobrazovat a jak takové reklamy vypadají? Dnes již existuje celá řada online služeb podporující PPC reklamy. Jejich výběr vždy závisí na tom, kde se nejčastěji vyskytuje vaše cílová skupina. Zde vám krátce představím jen ty základní.

1. Sklik

Jedná se o český PPC reklamní systém od Seznam.cz. Reklamy v kampaních tohoto systému se budou zobrazovat právě se vyhledávači Seznam.cz a spolupracujících webech (Firmy.cz, Zboží.cz atd.). V rámci Skliku lze použít:

  • reklamy ve vyhledávání (viz obrázek)
  • reklamy v obsahové síti
  • remarketing
  • produktové kampaně

Sklik reklama ve vyhledávání

2. Google Adwords

Google Adwords je nejpropracovanějším a rychle vyvíjeným PPC systémem. Vývoj zastřešuje společnost Google a jedná se o způsob, jak zobrazit své reklamy v rámci vyhledávače Google. Tento systém umí:

  • reklamy ve vyhledávání (viz obrázek)
  • reklamy v obsahové síti
  • remarketing
  • shopping kampaně
  • youtube kampaně
  • kampaně pro mobilní aplikace

Reklama ve vyhledávání

3. Facebook Ads

Reklamy na Facebooku jsou stále více populárnější v ČR a to díky velkému počtu uživatelů této sociální sítě. Facebook narozdíl od předchozích dvou systémů necílí dle klíčových slov, ale např. na základě pohlaví, povolání, zájmů, současného stavu (svobodný, ženatý, zasnoubený, …) apod. nebo také na fanoušky konkrétních facebookových skupin. Facebook umí rovněž remarketing (zde se nazývá retargeting), promo vašich příspěvků, akcí, získávání fanoušků pro vaši facebook stránku, ale také můžete promovat mimo Facebook např. svůj web či konkrétní produkt. Na facebooku lze využít PPC a nebo také CPM (Cost per thousand impressions – cena za 1000 zobrazení).

Reklamy na Facebooku

4. LinkedIn Ads

LinkedIn je profesní sociální sítí, ve které je rovněž možné mít reklamu. Hodí se zejména pro B2B sektor. Cílit můžete podle věku, pohlaví, geografické polohy, funkce, názvu společnosti, velikosti společnosti, členství ve skupinách apod. Zde se může uplatit PPC a nebo také CPM (Cost per thousand impressions – cena za 1000 zobrazení).

Reklamy na LinkedIn

5. Twitter Ads

Pohybuje-li se vaše cílová skupina na Twitteru, můžete využít také Twitter Ads. Twitter vám dovolí propagovat váš vlastní Twitter účet nebo konkrétní tweety. Zde se však neplatí formou PPC ale PPE (Pay per Engagement), tedy za jakoukoliv aktivitu uživatele s vámi promovaným tweetem (proklik na odkaz v tweetu, retweet, odpověď na tweet, sledování vašeho účtu atd.)

Reklamy na Twitteru

6. Bing Ads

Působí-li vaše firma v USA či jiných státech, kde je vyhledávač Bing populární, využijte Bing Ads. Bing Ads nabízí reklamy ve vyhledávání a v některých zemích také kontextovou reklamu.

Reklamy na Bing

Tímto výčet možných reklamních systémů nekončí. V poslední době velké weby spouští možnost placené PPC reklamy. Jedním z posledních, kteří spustili možnost placené reklamy, je například Instagram či Pinterest.

Nevíte jak začít?

Vždy je dobré se obrátit na zkušeného odborníka. Vytvořit reklamní kampaň je jednoduchá záležitost, ale aby byla vytvořena správně, tedy aby její účinnost byla maximální a rentabilní už není žádná hračka. Slyšela jsem spoustu názorů typu: „PPC jsme zkoušeli, ale nefunguje.“. To je omyl. PPC funguje, jen je třeba vědět, jak kampaně vytvořit a optimalizovat přímo na míru vašeho podnikání.

Chcete-li s PPC reklamou začít nebo ji dát druhou šanci, kontaktujte mě. Ukážu vám, že PPC funguje a že společně dosáhneme vašich cílů!

18.7.2014: Článek vydán
18.7.2016: Aktualizace

Mohlo by vás zajímat:

Napsat komentář

Tvá emailová adresa nebude publikována. Zadej své jméno, email a komentář.